Nagyon sok érdekes fellépési lehetőséggel készülünk a résztvevők számára. Hat hangszeres (hegedű, brácsa, cselló, fuvola, klarinét, zongora) és a vonósnégyes-foglalkozásokra lehet benevezni, velem együtt tíz tanárhoz. Neves magyar és külföldi előadók vannak közöttük. A jelentkezőktől egy rövid videó mellett repertoárjuk ismertetését kértük. A legfontosabb, hogy jelezni kellett, milyen művet szeretnének fejleszteni, vagy milyen új darabot kívánnak tanulni.
Minden tanár meghallgatta valamennyi érdeklődőt?
Az első szűrést én végeztem, azután egyeztetünk aszerint, hogy melyik hangszernél látszik túljelentkezés, hogyan tudjuk optimálisan beosztani a növendékeket. Kilenc nyelven folyhat a munka, van olyan mesterünk is, aki tud japánul. Az első akadémiát és fesztivált személyes jelenléttel hirdettem meg, akkor még a koncerteken volt a hangsúly, néhány mesterkurzussal. A pandémia alatt ki kellett próbálnunk az online képzést, ami nagyon bevált. Ezért aki nem tud messziről Európába utazni, az választhatja ezt a megoldást. Igen jó látni, ahogyan évről évre nő a fesztivál és az akadémia. Pár hete Bulgáriában szerveztünk egyet, áprilisban Spanyolországban volt, és ősszel Bécsben lesz, az Erasmus+-program támogatásának köszönhetően. Olyan platformot akartam létrehozni, amelyen a világ minden tájáról érkező tehetséges muzsikusok együtt zenélnek, és életre szóló barátságokat kötnek. Ez az elképzelésem egyre jobban megvalósul, és büszke vagyok, hogy igazi globális közösség alakult ki az évek során. Különböző helyeken különféle tanárokat tudunk felkérni, így a résztvevők több tanárhoz is tudnak jelentkezni.
Ha tehát valaki ide jelentkezett klarinétra, de tudta, hogy van Spanyolországban is akadémia, meg majd lesz Bécsben is, mindenhová jelentkezhet, és mindenütt mások fogják tanítani.
Így van, de minden akadémiára külön kell jelentkezni, mivel más-más időpontban tartjuk őket. Nagy örömmel látjuk a visszatérő résztvevőket az akadémián, és igyekszünk támogatni őket.
Mi történik, ha valaki lemarad az idei budapesti akadémiáról, mert betelt a létszám?
Vagy a következő budapesti akadémiát választhatja, vagy a bécsit, és ha a személyes kurzusra nem fér be, de az online-on még van hely, átnevezhet oda.
A szállásról mindenki maga gondoskodik?
Igyekszünk a jelentkezőket információval segíteni, és próbálunk egy-két szállodával együttműködni.
Hol tartják a kurzusokat és a koncerteket?
A BMC könyvtárában lesznek a kurzusok, és a Fuga Építészeti Központban a hangversenyek. Augusztus 31. a nyitókoncert dátuma, témája Hubay Jenő hegedűiskolája. Szeptember 2-án és 3-án két-két koncertet adunk, délután fél ötkor és este hétkor. Lesz egy spanyol est a Cervantes Intézet együttműködésével, két cseh est a V4-es Vonósnégyessel, vagyis a saját kvartettemmel. Megemlékezünk Ligeti György születésének századik évfordulójáról. Boros Misi szólóműsort ad vasárnap délután; 4-én, hétfőn, a záróesten izgalmas műsort játszunk, Erwin Schulhoff Szonáta fuvolára és zongorára című darabját és Antonín Dvořák A-dúr zongoraötösét szólaltatjuk meg.
Mi a jelentkezés felső korhatára?
Nincs korhatár. Általában azt tapasztaljuk, hogy a mesterkurzusokra huszonöt éves korig lehet csak jelentkezni. Szerintem a zenében egyáltalán nem létezik korkülönbség. Nem igaz, hogy a felnőtt ember nem képes fejlődni, csakhogy a korlátozott lehetőségek miatt már nem járhatnak kurzusokra vagy versenyekre. Fontos szempont számunkra, hogy a nemzetközi együttműködések még szélesebben alakuljanak. Hogy az NMICMF új kezdeményezésekkel bővüljön (például különleges fellépési lehetőségek a résztvevőknek, együttműködés nemzetközi partnerekkel, workshopok), és egyenlő lehetőségeket biztosítson mindenki számára.
Milyen évadja lesz?
Megosztott a karrierem, mert a Concerto Budapest koncertmestere vagyok, a két vonósnégyesemmel játszom, és emellett más muzsikustársakkal is szoktam kamarázni. Minden idei fellépésem különleges lesz valamilyen okból. Várom, hogy eljátsszam Bartók I. hegedűversenyét Csehországban. Decemberben Lengyelországban, Csehországban ugyancsak izgalmas műsorral lépek pódiumra. Természetesen nagyon várom a bécsi akadémiánkat, valamint a Concerto Budapest szeptemberi angliai turnéját. Tanulom Korngold hegedűversenyét. Britten hegedűkoncertjét a Concertóval szólaltatom meg, a mű a befejezés előtt álló doktori disszertációm témája, ez a következő jelentős mérföldkő számomra.
Miranda Liu már kilencévesen hegedűművész szeretett volna lenni. Ehhez azonban el kellett hagynia hazáját, az Amerikai Egyesült Államokat, hogy a legjobbaktól tanulhasson. Így került a zene városába, Salzburgba. 2007-ben részt vett a Nemzetközi Nyári Akadémián, amelyet először csak kirándulásnak fogott fel, de nem sokkal később már a Leopold Mozart Institutban tanult Paul Roczek irányításával, majd felvételt nyert a Mozarteum hegedűművész-alapképzésére. Salzburgból Erasmus-ösztöndíjjal a Liszt Ferenc Zeneakadémiára került, ami újabb környezetváltozást jelentett. A kaliforniai születésű fiatal hegedűművész 2017-ben szerezte meg budapesti mesterdiplomáját Perényi Eszter növendékeként. Doktori disszertációját Britten hegedűversenyéről írja. 2016-ban, tizenkilenc évesen lett a Concerto Budapest koncertmestere. Szólistaként és kamarazenészként is aktív: 2017-ben megalapította a Central European String Quartetet, 2021-ben a V4 Vonósnégyest, idén áprilisban debütált Erdélyben a Dinu Lipatti Állami Filharmóniával Farkas Róbert karmesterrel, májusban pedig San Franciscóban a Redwood Symphonyval koncertezett szólistaként. |
A tanárok:
Cselló: Bartosz Koziak (Lengyelország)
Cselló: Somodari Péter (Magyarország) – csak online
Fuvola: Győri Noémi (Magyarország/UK)
Klarinét: Pálfi Csaba (Magyarország)
Zongora: Georgy Tchaidze (Oroszország/Németország) – csak online
Kamarazene: V4 String Quartet – csak személyes kurzus
Fotók: Suha Péter