„Te buta, furcsa, édes és rettentően keserű, aranyos és szép és csúnya és tehetséges, nyugtalan te, te nagy baj és öröm a világon, nagy szerencsétlenség az én fejemben benne.” Karinthy Frigyes Böhm Arankáról

A Karinthy Frigyes és Böhm Aranka viharos szerelmét,
valamint a századforduló irodalmi közegét ábrázoló tévéfilm telt házas
bemutatóját február 15-én, kedd este tartották meg az Uránia moziban.

A Frici & Aranka tervét 2020-ban Vajda Anikó íróval közösen kezdte el írni Juhász Anna irodalmár, a produkció ötletgazdája, majd összefogtak a Karinthy Színházzal, és nyertek egy színházak számára kiírt filmes pályázaton. A film végül a Nemzeti Filmintézet támogatásával és a Sanzonfilm Stúdió gyártásában készült el.

A Tóth Tamás által rendezett tévéfilm a múlt századelő Budapestjére kalauzolja el a nézőket. Megismerhetjük a magyar irodalom egyik leghíresebb párját: Karinthy Frigyest és Böhm Arankát. A szerelmüket bemutató film fontos helyszínei a New York és a Bartók Béla úti, legendás Hadik kávéház, valamint Verpeléti úti otthonuk.

Frici és Aranka viharos házasságában számtalan nehéz pillanat adódott, a film ezeket állítja a középpontba. Szenvedélyes percek, drámai helyzetek, heves viták sora váltja egymást az alkotásban. Önbizalom-hiányos, kicsapongó nő és megfelelési kényszeres, hű férfi közel két évtizeden át tartó viaskodását kísérhetjük figyelemmel.

A vásznon egyaránt
feltűnnek ritkán látott fiatal tehetségek és ismert színművészek, akikről
közeli felvételeket is bátran lehet készíteni, mert hangsúlyos színházi
hátterük ellenére a vásznon is remekül mutatnak. Karinthyt Bölkény Balázs,
Arankát Szakács Hajnalka alakítja, az Aranka barátnőit vászonra vivő három
színésznő Balázs Andrea, Erdélyi Tímea és Eke Angéla. Judik Etelt, Karinthy
korábbi feleségét Tenki Dalma, Kosztolányi Dezsőt Hajdú Tibor, Kosztolányi
feleségét, Harmos Ilonát Páder Petra alakítja.

A film két főszereplője nagy felfedezése a magyar filmiparnak. Bölkény Balázs és Szakács Hajnalka a film egésze alatt képes a két címszereplő hús-vér oldalát hozni, jól érzékeltetve, hogy a legendás házaspár kapcsolata milyen széles érzelmi skálán mozgott.

A 20. századi magyar irodalom halhatatlan alakjait és egy rendkívüli korszakot megidézni egyszerre magasztos feladat és hatalmas kihívás. A filmben nyoma sincs „túlzsúfoltságnak”: az elmesélt történet egyszerű, letisztult. A Frici & Aranka mindvégig a két főszereplő kegyetlen macska-egér játékára koncentrál, kiemelve Aranka személyét. Hommage film a javából, de mindvégig emberi arcokat látunk. Nagyjaink előtt úgy rója le tiszteletét, hogy végtelenül valódi, élethű képet fest róluk, mindezt úgy, hogy a történelmet, a valóságos eseményeket csupán alapanyagként használják fel az alkotók.

A filmben elhangzó irodalmi szövegek is szervesen beépülnek a történetbe, nem keltenek a nézőben olyan érzéseket, hogy egy-egy vers, szöveg vagy versrészlet csak „kötelező gyakorlatként” hangzik el. A fikció és a történelem szórakoztató elegyét kapjuk korhű kosztümökkel, csodás frizurákkal és kiegészítőkkel, pompás szobabelsőkkel, amelyeken kíváncsian időz el a néző szeme.

Felmerülhet a kérdés, hogy az alkotók az archív felvételek, valamint a háborúról szóló újságcikkek bevágásán kívül miért nem fordítanak nagyobb figyelmet a korabeli súlyos politikai helyzet bemutatására. Ám ha jobban belegondolunk, nem helytelen elgondolás az, hogy az utcát a szobára cserélik, a borzalmas híreket az irodalomra, a valóságot pedig az álomra. Frigyes és Aranka szerelmébe semmi sem szűrődik be a külvilágból. Legyen szó akár régi vagy új szeretőről, akár a háború rettenetéről.

Fotók: Sanzon Film