A Van Gogh, Cézanne, Monet - A Bührle-gyűjtemény című tárlat kiállított művei a világhírű Bührle magángyűjteményből származnak. Az Emil Bührle zürichi iparmágnás (1890-1956) által létrehozott kollekció az egyik legjelentősebb impresszionista magángyűjtemény a világon mintegy 180 képpel és szoborral, köztük az impresszionista mesterek több főművével.
A kunsthausbeli kiállításon 155 festményt és 16 szobrot mutatnak be. Láthatóak például Vincent van Gogh és Picasso alkotásai, bemutatják Monet két monumentális tavirózsa-festményét is, amelyeket még Bührle ajándékozott a Kunsthausnak. A gyűjteményt Frans Hals, Canaletto, Delacroix, Manet, Degas, Gauguin és Braque festményei is színesítik.
A Bührle kollekciót a közönség sokáig egy zürichi magánmúzeumban tekinthette meg, 2008 februárja óta nem láthatta. Akkor ugyanis álarcos betörők ellopták Cézanne, Degas, Monet és Vincent van Gogh egy-egy remekművét. A minden idők legnagyobb svájci műkincsrablása során elvitt, összesen 160 millió dollárt érő négy kép közül eddig csak kettő - Monet és van Gogh műve - került elő.
A német születésű Bührle vagyonát az Oerlikon lőszergyár alapozta meg, amely a második világháború idején mindkét félnek szállított hadianyagot. Az iparmágnás az 1940-es évek végén visszaadott vagy újból megvásárolt több olyan alkotást, amelyről kiderült, hogy a nácik zsidó családoktól rabolták el.
Christoph Becker, a Kunsthaus igazgatója elmondta, hogy a kiállításon jelzik az egyes művek eredetét és azt is, milyen körülmények között kerültek a gyűjteménybe. Hozzátette: szerinte Bührle jóhiszeműen vásárolta ezeket a munkákat és a gyűjtők között az egyik első volt, aki szembenézett az eredetük kapcsán felmerült kérdésekkel.
A május 16-ig látható kiállítás az első állomása annak az idei programsorozatnak, amellyel a Kunsthaus Zürich a fennállásának századik évfordulóját ünnepli. A svájci közgyűjteményben Picasso-tárlatot is rendeznek az ünnepi évben és a Kunsthaus épületét is jegyző, 150 éve született Karl Moserről is kiállítás keretében emlékeznek meg.
2015-től a Bührle-gyűjteményt egyesítik a Kunsthaus Zürich állományával, a kollekció pedig a Kunsthaus új, David Chipperfield brit sztárépítész által tervezett szárnyában kap helyet. Zürich így szeretné kiérdemelni Párizs mellett a francia impresszionizmus egyik legjelentősebb európai központjának címét.