A Nestroy-díjjal 2000 óta jutalmazzák a bécsi és más osztrák színházak kiemelkedő teljesítményeit, köztük a különböző fesztiválokon, így a Bécsi Ünnepi Heteken, a Salzburgi Ünnepi Játékokon, valamint a Bregenzi Ünnepi Játékokon bemutatott produkciókat. A Nestroy-díjat november 24-én adták át a Volkstheaterben, a nyertesekről hét kritikusból álló zsűri döntött Alexandra Althoff elnökletével.
Mundruczó Kornél a legjobb rendezés kategóriájában kapta meg a díjat. Korábban beszámoltunk róla, hogy a Proton Színház előadásának világpremierje Bécsben volt, a Parallaxot összesen öt alkalommal tekinthette meg a közönség az osztrák fővárosban május 28. és 31. között. Mundruczó idén nyolcadik alkalommal dolgozott a Bécsi Művészeti Heteken: 2009-ben a Frankenstein-tervet, 2010-ben A jég című előadást, 2011-ben a Nehéz istennek lenni című produkciót, 2012-ben a Szégyent, 2016-ban a Látszatéletet, 2018-ban a Winterreisét, tavaly pedig a Pieces of a woman (TR Warszawa) című előadást mutatta be.
A Parallax egy budapesti család három generációjának történetéről mesél. A nagymama holokauszttúlélőként nem hajlandó elfogadni a kitüntetést. A lánynak bizonyítania kell zsidó identitását, hogy új berlini otthonukban iskolai helyet biztosítson fiának. A felnőtt fiú saját homoszexuális identitását keresi. Az előadás arra a kérdésre keresi a választ, hogy fel tudjuk-e szabadítani magunkat az örökölt identitás terhei alól. Mundruczó Kornél rendező és független társulata, a Proton Színház ezúttal egy epikus családi történeten keresztül mutatja be a konvenciók hatását, a zsidó és LMBTQ-közösség kelet-európai bélyegeit és társadalmi korlátait. Az előadás szövegét Wéber Kata írta a színészekkel, Monori Lilivel, Kiss-Végh Emőkével, Major Erikkel, Rába Rolanddal, Zsótér Sándorral, a koreográfiát is jegyző Molnár Csabával és Boronkay Soma rendezőasszisztenssel közösen. A téma nem új Mundruczó és Wéber munkásságában: három éve a cannes-i versenyszekcióban bemutatott, Evolúció című film hasonló kérdéseket járt körbe.
A Parallax nemzetközi koprodukcióban, tizenegy fesztivál és színház részvételével, három és fél év finanszírozást követően, magyarországi támogatás nélkül készült, a producer Büki Dóra volt. Az előadás 2024-es turnésorozata hat hónap és hat város, Bécs, Berlin, Athén, Hamburg és Genf után Párizsban ért véget.