000_ARP3617793_16.jpg

Ötletes magyarok, avagy a T-Modelltől a Rubik-kockáig

Hetven éve, 1955. december 4-én hunyt el Galamb József magyar mérnök, a Ford T-modell megalkotója, aki óriási hatással volt a világ autógyártására és magára a mobilizációra. Nemcsak a sorozatgyártás kifejlesztésében volt úttörő, de magát a népautót is neki köszönheti a világ.

A makói születésű Galamb József mint a Ford Motor Company főkonstruktőre amellett, hogy tökéletesítette a modellt, és ezzel a világ egyik legikonikusabb formájával meghatározta a 20. század elejének arculatát, ő tervezte a Ford jellegzetes, ma is használatban lévő logóját is. A Ford T-modellt mi, magyarok jórészt filmekből ismerjük, de a karakteres formája a csokoládéízű (!) egykori mesesajtról is visszaköszönt.

Az alábbiakban megmutatjuk, hogy a magyarok, ha a világ irányát nem is határozták meg, de a formáját igen. Galamb József az autó formavilágát, Breuer Marcell, különös tekintettel az úgynevezett Vaszilij-székére, a lakberendezést, Finta László az Ikarus 200-as modellel – ami mai napig a világ legnagyobb darabszámban eladott autóbusztípusa – a tömegközlekedést, míg Rubik Ernő formatervező, játéktervező a Rubik-kockával a hetvenes és a nyolcvanas évek legjellegzetesebb ikonikus játékát alkotta meg, ami a korszak szimbóluma is egyben.

A T-modell

Galamb József (1881. február 3. – 1955. december 4.) az álmait kergette – mondjuk így, négy keréken –, de előtte hajóra szállt, hogy az Egyesült Államokban megnézze az 1904-es St. Louis-i autó-világkiállítást. Cleveland-ben a Stearnʼs Automobile Companynak karburátorokat tervezett, majd a Harris Automotive Press Companynak rotációs munkagépeket gyártott, amikor 1905-ben meglátogatta egyik detroiti barátját.

Annyira elbűvölte az autógyártás korabeli központja, hogy Detroitban telepedett le.

Ahogy kell, elment állásinterjúra a Fordhoz, ahol a próbatervezésen megalkotott egy, a hátsó fékdob gyártásánál használatos fúrót, és már fel is vették a Ford Motor Company műszaki rajzolójának. Ezután áthangolta a Ford N-modell hűtőrendszerét, majd a gyár konstruktőre lett, és megalkotta jelentős műszaki újításokat alkalmazó T-modellt, olyan innovációkkal, mint a bolygóműves sebességváltó és a levehető hengerfejű motor. Ez lett az alapja az egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autónak.

Szintén hatalmas ugrás volt a Fordnál, hogy 1913-ban áttértek a szalagon történő sorozatgyártásra, aminek köszönhetően a T-modell a világ első népautója lett. Húsz évig gyártották, több mint 15 millió készült belőle, és még mindig sok ezer működőképes darab van belőle a világon.

A Vaszilij-szék

Breuer Marcell (Pécs, 1902. május 21. – New York, 1981. július 1.) nevéhez olyan ikonikus tárgyak köthetők, mint az 1925-ben tervezett csővázas szék, amit hívnak B3-nak, klubfotelnek, de legtöbben Vaszilij-szék néven ismerik. A szék érdekessége, hogy a tervezésekor Breuer kerékpárkormány felépítéséből, annak csővázából merítette az ihletet, és sikerrel hasznosította a vízvezeték-szerelők technikáját.

043_dpa-pa_170412-99-49451_dpai.jpg
Breuer Marcell által tervezett Vaszilij-székek a dessaui Bauhausban. Fotó: Hendrik Schmidt / dpa Picture-Alliance via AFP


A városi legendákkal ellentétben a dessaui Bauhaus asztalosműhelyben tervezett széket nem kifejezetten a festő, Vaszilij Kandinszkij számára alkotta meg – aki akkoriban szintén a Bauhaus tanszékén dolgozott –, de tudható volt, hogy a festőt lenyűgözte a bútor. Breuer hálából elkészítette a másolatát, és odaadta Kandinszkijnak.

Valójában a szék akkor kapta a Vaszilij nevet, amikor az olasz Gavina cég megvásárolta a licencét, és kikutatták a szék kapcsolatát Kandinszkijjal.

Szintén 1925-ben a modulrendszer előfutáraként egymásba illeszthető szekrényelemeket is tervezett. Breuer 1920-ban a bécsi Művészeti Akadémián tanult szobrászatot, de egy félév után otthagyta az iskolát, és Walter Gropius építésztanítványa lett Weimarban. 1934-ben hazaköltözött Budapestre, de a Mérnöki Kamara zsidó származása miatt nem vette fel, annak ellenére, hogy Fischer Józseffel és Molnár Farkassal közösen megnyerte a Budapesti Nemzetközi Vásár tervpályázatát.

Mivel Magyarországon ellehetetlenítették, 1935-ben Angliába költözött, majd a második világháború után New Yorkban telepedett le. Olyan világhírű épületeket tervezett, mint az UNESCO párizsi székháza, az IBM Kutatóközpontja a franciaországi La Guade-ban, illetve az Amerikai Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium épülete, de részt vett az UNESCO New York-i épületének a megtervezésében is.

Az Ikarus 200

Finta László (Pomáz, 1934. január 3. – 2018. július 1.) azzal büszkélkedhet, hogy az ikonikus Ikarus 200-as modellje a nemzetközi ipartörténet legnagyobb darabszámban gyártott autóbusz-szériája. Pedig nem volt könnyű Finta indulása, mert a család jónak mondható anyagi helyzete miatt (!) elutasították egyetemi felvételi kérelmét. Ezután felvételizett az Ikarus autóbusz-gyártmányfejlesztési osztályára formatervezőnek, csatolva leveléhez két autóbusztervét. A prezentációja olyan meggyőző volt, hogy azonnal felvették karosszériaszerkesztőnek, és rögtön a mély vízbe ugrott: első feladata a Ikarus 60B autóbusz megtervezése volt, ami alapján létrehozták az Ikarus 620-as típust.

Finta akkor futott be, amikor 1967-ben bemutatták az Ikarus 250-es modelljét, a legendás a 200-as család első tagját, olyan innovációkkal, mint a szögletesnek mondható, mégis lágy vonalvezetésű kocsitest.

Már ez a járműve is számos díjat nyert a nemzetközi versenyeken. Finta legalább húsz autóbusztípus tervezését segítette, amelyek közül a leghíresebbek az 550-es és a 200-as típusok. Utóbbiak fél évszázadon át rótták a pesti utcákat, de vidéken is ez a típus terjedt el, sőt a fél világ ezen utazott. 1969-től 1997-ig 204 399 készült belőlük. A 200-as buszok ugyanúgy részei voltak az utcaképnek, mint a turistacsalogató műemlékek.

A sors igazságot szolgáltatott Fintának: bár nem szerezhetett diplomát, mégis évtizedeken át tanított a Budapesti Műszaki Egyetem közlekedésmérnöki szakán, és részben neki köszönhetően a nyolcvanas években az Ikarus volt a világ vezető autóbuszgyártó vállalata.

fortepan_69908.jpg
Egy ikonikus, Finta által tervezett Ikarus 250-es. Fotó: Fortepan

A Rubik-kocka

Rubik Ernő (Budapest, 1944. július 13.) a hetvenes években építészetet tanított a Budapesti Iparművészeti Főiskolán, ahol tervezőprofesszorként többek között geometriás modellek készítésével foglalkozott. A kockája eredetileg csak egy, a térbeli mozgások szemléltetésére alkalmas eszköznek készült, de miután megmutatta prototípusát az osztályának, és látta, hogy a diákoknak mennyire tetszik, eldöntötte, hogy játékként is forgalmazza majd. Talált egy műanyag sakkot gyártó kis magyar vállalkozást, és bűvös kocka néven hozta forgalomba.

1979-ben az amerikai Ideal Toys megvette a kocka licencét, és ezután indult világhódító útjára.

Számos nemzetközi versenyen nyerte meg az év játéka díjat, több mint 350 milliót értékesítettek belőle, és ezzel a világ egyik legsikeresebb játéka lett. A popkultúra része, a modern létezés ikonikus megtestesítője, számos videóklipben, filmsorozatban, játékfilmben volt látható. Rubik Ernő még számos játékot dobott piacra (Bábel torony, bűvös kígyó, bűvös dominó stb.), de egyik népszerűsége sem közelítette meg a kocka felfoghatatlan sikerét.

Nyitóképen:  Ford T-modellek a gyártósoron 1926-ban. Fotó: Ford Motor Company / AFP

Ez is érdekelheti

A csend formája – Református design és építészet a 21. században

A modern designban a skandináv letisztultságot vagy a japán vabi-szabi esztétikát ünnepeljük – miközben a Kárpát-medence református templomai évszázadok óta hasonló vizuális nyelvet beszélnek. A felesleg elhagyása, az anyag természetes szépsége, a fény szerepe mind a lényegre irányulás gesztusai. A mai designerek számára ez a letisztult hagyomány inspiráló párhuzam a kortárs minimalizmushoz.

Az őszi szünetben mindennap közlekedik a Gyermekvasút

Az őszi szünetben mindennap közlekedik a budapesti Gyermekvasút, a menetrendi kínálatot többféle nosztalgiavonat is színesíti – közölte október 22-én a Magyar Államvasutak Zrt. A menetrend és a vasútvonal környékének látnivalói a Gyermekvasút honlapján elérhetők.

Világhírű tárgyakkal gazdagodott a budapesti Breuer Marcell-gyűjtemény

A Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ amerikai magántulajdonból szerzett korábban a világhírű magyar-amerikai építész, Breuer Marcell tulajdonában lévő tárgyakat.

Mit adhatnak nekünk az apák, ha nem éppen a szigort?

Nevet, mintát, sokszor szakmát is adtak egykor az atyák – de ez javarészt a múlt; a modern szerepük jóval összetettebb.