Az írás munka, a rendezés tudatállapot Interjú Thomas Bidegainnal

Egyéb

Bevallom, a film kezdetén emberrablásnak tűnő szökés miatt egy krimire számítottam.

Pedig egy dráma. Egy család történetét meséli el, akik egy háború őrületébe kerülnek, így mindenki sorsa megváltozik. Kelly, a francia tinédzser élete teljesen új irányba terelődik, amikor beleszeret Ahmedbe, és vele együtt a muszlim fiúé is, hisz neki az apja vállalkozását kellett volna továbbvinnie Franciaországban, helyette elszöknek Pakisztánba. Mindez aztán befolyásolja a kisváros lakóinak közösségét is, de még Shazana, a film második felében megismert pakisztáni lány sorsát is. Ezért akartam két generáció történetét elmesélni, mert ennyi idő kell ahhoz, hogy az egyensúly újra létrejöjjön. Minden összezavarodik, de idővel esély van a béke meglelésére.

Miért a western műfaját választottad a történet elmesélésre?

Nagyon szeretem a westerneket és egy homage-t akartam állítani a műfajnak a modern francia film keretei között. Sem a modernről, sem a franciáról nem asszociálunk a westernre, de utóbbi ideális arra, hogy bemutassuk egy nemzet állapotát. Ugyanakkor ezek a filmek az ismert világok határán játszódnak ? a Cowboyokban Pakisztán jelenti ezt, a mögötte lévő ismeretlennel kerül szembe a főszereplő család. Az apa, Alain (Francois Damiens) ösztönösen cowboyként viselkedik: az ellenség, az ?indiánok? elvették a lányát, az ő dolga pedig az, hogy hazahozza.

A Cowboyok története 15 évet ölel fel, 1996-ban kezdődik és 2011-ben ér véget. Miért pont ebben a korszakban játszódik a film?

A világ jelenlegi helyzetét mindig nehezebb leírni, megragadni, mint azt, ami már elmúlt. Amikor rájöttem, hogy már a ?90-es években jelen volt a Jihad, meglepődtem, mert akkoriban nem tudtunk róla. Amikor Kelly elszökik, az csak egy apró része a nagy egésznek, de pontosan bemutatja, milyen őrület felé tart a világ. Ez csak 2001-ben lett mindenki számára egyértelmű, amikor az ikertornyok leomlottak ? de a háború jóval előtte elkezdődött, csak kevesebb figyelmet kaptak az ilyen esetek.

A világ nagy eseményei, a 2001-es new yorki vagy a 2005-ös londoni terrortámadások mellett láthatjuk az egyszerű emberek kis történeteit is. Így nem véletlenül 2011-ben ér véget a film, amikor Bin Ladent lelőtték. Bár a család áll a középpontban, mellettük végső soron az Al-Kaida történetét is látjuk, ahogy underground bűncselekményekből világméretű háború lesz. Mintha az lett volna egy újfajta első világháború, most pedig az ISIS miatt egy másodikat élünk. Nem értjük még teljesen, ahogy a ?90-es években sem tudtuk, milyen ?földalatti? küzdelmek zajlanak ? aztán egyszer csak kiderült. Mikor az első repülő nekiütközött a World Trade Centernek, még azt hittük, baleset volt. Ha ma történne ilyesmi, rögtön tudnánk, hogy terrortámadásról van szó, akkor viszont ez még nem volt egyértelmű.


Számomra a szülői felelősségről is szólt a film. Az ember keresheti a tökéletes apafigurát, de rá kell jönnie, hogy ilyen nincs.

Valóban van ilyen vetülete is a történetnek. Alain tényleg szülőként viselkedik a film elején, de aztán egyre jobban elveszíti önmagát Kelly keresése közben és inkább a fia, Kid (Finnegan Oldfield) gondoskodik róla. Egy ponton viszont nemet kell mondania, mert ez a helyzet mérgező számára, nem akarja az apja bukását látni. Utána viszont bűntudattal kell élnie. Később találkozik egy amerikai üzletemberrel (John C. Reilly) Pakisztánban, akiben aztán megint csalódik és csak ezután tud igazi cowboyjá, hőssé válni.

Ez volt az első rendezésed. Hogyan írnád le az élményt?

Csodálatos és lehengerlő. Nagyon régóta dolgozok forgatókönyvíróként, ami egy iparos munka: összeraksz valamit és ügyelned kell arra, hogy minden alkotóelem a helyére kerüljön. A rendező pedig olyan, mint egy pilóta, teljesen másfajta hozzáállást igényel a munkája, nagyon furcsa érzés. Az írás munka, a rendezés tudatállapot.


Miért pont ezt a forgatókönyvet választottad rendezői debütálásodként?

Talán mert a klasszikusokat szeretem igazán, gyerekkoromban John Huston, John Ford filmjein nőttem fel. Ez a történet meg tényleg régimódi, modern elemekkel fűszerezve. Úgy éreztem, ezt a dalt el tudom énekelni.

Mi lesz a következő projekted?

A Cowboyok munkálatai miatt sok időt töltöttem különböző helyszíneken, emberek között, úgyhogy most valami mást szeretnék: egy lakatlan szigeten rendezni (nevet). Jacques-kal (Audiard, rendező, Bidegain gyakori alkotótársa ? a szerk.) dolgozok jelenleg egy projekten, egy igazi westernen: Amerikában fog játszódni az aranyláz idején és egy gyilkos testvérpár történetét meséli el.