|
1.) A novemberi Jelenkort Takács Zsuzsa három verse nyitja. A versek magukon hordozzák e költészet jó néhány ismertető jelét. Lator László A letakart óra című Takács-kötetről írott recenziójában (Ki írja, hogy csinálja?) a kötet fő jellemzőinek a megindult hangot, a tudattalannak engedett nagy teret, az álomszerűséget, a stilizációt, és a groteszkséget tartja. Nekem Takács költészetében legjobban az álomszerű látásmód, képi szerveződés tetszik. Ezért nem véletlen, hogy a három vers közül leginkább az Álom címűt szerettem: "Ki idomítja az ablakok alatt kutyáit éjjel? / Hogy fölhúzni se merjük a redőnyt, / csak hallgatjuk a morgást és nevetést?" - nagyon jó verskezdet, mert ez a lírai szituáció megtörténhetne ébren is: itt még két esélyes a dolog, nem tudjuk álom-e, vagy valóság; és ez a bizonytalanság még fenyegetőbbé, kísértetiesebbé teszi a vers hangulatát. Ezt az eldöntetlenséget Takács Zsuzsa a vers végéig képes megtartani: "álmodom ezt? És mindenki rajtam nevet, / ha menekülés közben elterülök a sárban?" 2.) Takács Zsuzsa verseit Borbély Szilárd versei követik. Borbély Szilárd költészete mind az olvasóknak, mind a költőknek, kritikusoknak rengeteg titkot rejteget! Borbély Szilárd eddig megjelent minden kötetében újabb és újabb, valamint egyre átfogóbb lírai kísérletet hajtott végre (gondoljunk csak az Ami helyet-re, vagy a Mint. Minden. Alkalom.-ra). Az Enigma, Berlin 1936 és a Wannsee egy egészen új tematikát, poétikát felmutató kötet előhírnökei. 3.) Folytatódik Nádas Péter Párhuzamos története. Ebben a fejezetben változik a helyszín (a bezárt autó szűkös világa helyett az utca, a bérház levegősebb tere), változik az elbeszélő hangja (a tárgyilagos hang helyett előtérbe kerül az elégikus), és változik az idő is (a jelent felváltja a múlt, a gyerekkor). |