|
1.) Az évadzáró Jelenkor Bertók László verseivel kezdődik. A Három az ötödiken című monumentális szonettkötet után Bertók szakított az őt csaknem tíz éven keresztül intenzíven foglalkoztató szonettformával. Az e számban olvasható versek a '98-ban megjelent Deszkatavasz-kötet versformálódását, - szerveződését fejlesztik tovább: az egyetlen helyes szó poétikája helyett, a több lehetséges szó költészete felé. Ezt az ars poeticát formailag a gyakori kérdőjelek, zárójelek használata fejezi ki: "az általam érzékeltnél sokkal több, / mint mondod, húsz percnyi (húsz? Miért / húsz?) hiányzik (hiányzott) még (már?) / abból a szövegből?, igyekezetből? műből? (miből?), ami számodra kívánatos?" 2.) Bertók verseit Tóth Krisztina elégikus hangú költeménye követi, a Mindenszentek. Temetés-képeket sorjáztat a költő egészen a befejezésig, ahol egy gyerekkori ismerősét pillantja meg a lírai én: "megláttam Őt: egy másik, távoli / világ gyerekkorában egyszer egyidősek / voltunk. Emlékszem átizzadt hajára. / A szeme a régi, de a teste! A teste / idegen, formátlan és halandó." |