|
Huszárvágás, mégpedig a javából: egy jól célzott és erőteljes suhintás, nem kevés virtussal kísérve. Habár talán találóbb lenne a buzogány, már (csak a kötet súlyát és tekintélyes oldalszámát látva -de a fegyverhasonlat használata mindenképpen helytálló. Bán Zoltán András kötetbe gyűjtött írásaiból ugyanis kitűnik, hogy egész életműve során (és az életmű szó alkalmazására maga a szerző jogosít fel, mikor előszavában lezártnak tekinti ezt a húszévnyi termést), minden egyes kritikájában háborút folytatott. Tollvonása hírhedtté vált, akárcsak Ferenc Józsefé, nem volt kegyelem semmilyen elgyötört alkotó vagy Parnasszusra emelt mű számára. Bán nem egyszer ír magáról mint korszerűtlen jelenségről, aki más korokba visszavágyva, békés kávéasztal után kutatva olvassa egy letűnt kor nagyjait - s mutat némi hajlandóságot a nosztalgia iránt az a tény is, hogy legtöbbet megidézett példaképei a XIX. század alakjai. Ezen túllépve azonban inkább erkölcsi kiállása, döbbenetesen szilárd kritikai attitűdje az, ami írásait feltűnő egységbe fogja. Leginkább egy inkvizítorra emlékeztet, de annak egy különleges fajtájára, mely talán sohasem létezett: ő is az elveiért száll síkra, melyeket természetesen könyörtelenül komolyan vesz és mindenkire érvényesnek tekint, de azért szívsajdító őszinteségén, lesújtó ítéletén túl konkrét emberáldozatot, szerencsére, nem követel. Bán Zoltán András ebből a sajátos pozícióból szemléli a szerinte "urambátyámos, intimpistás" magyar irodalmat, s meggyőződése, hogy eközben - több lap munkatársaként folyamatosan véleményezve és publikálva! - ő maga az irodalom intézményétől teljes mértékben független maradt. Kívülállásának téves képzete talán abból a valóban fontos tényből eredeztethető, hogy épp 1989-ben dönt az irodalomkritika-írás mellett, mikor minden elbizonytalanodni látszott. Beszédmódja társnélküli még a rendszerváltás utáni években is. Bán kritikai elvei a hosszú évek során mit sem változtak; s ez a koherencia még szembetűnőbb a kötet egészét szemlélve. Jól szerkesztettség jellemzi mind az egyes írásokat, mind az egész könyvet; s meglepő az a nyelvi egységesség, mely a hangulati különbözőségeken (a néhol kitörő keserűségen vagy az érzékelhető rezignáltságon) át is stiláris homogenitást biztosít a szövegek között. Az erős szerkesztettséget mutatja, hogy a kötet Bán összes publikációjának mindössze egyharmadát adja, és megjelenési idejüktől függetlenül közli őket. De a bevallottan "önportrénak" és "búcsú"-nak( 12.l.) szánt szövegeken a szerző utólag is alakított. Stilizált, bővített vagy húzott, illetve mottókat emelt be; de a változtatásokat nem jelölte külön - ezzel egyértelműen a kötetbe foglalt textusokat téve meg autentikussá a korábbi megjelenésükkel szemben. A gondosság kiterjed a fejezeteken belülre is: az első bírálat általában valamilyen összefoglaló vagy bevezető jelleggel bír: korra, műfajra jellemző problémát vet fel, mely a többi írásnak is kiindulópontjául szolgál. A kritikák felépítése világos, s nagyrészük hasonló strukturáltságú: az előre jelzett ítéletet vagy a mű(vek) és/vagy szerző(k) korban, műfajban kitekintő jellegű elhelyezését a kulcsszavak láncára fűzött kifejtés követi, melyet egy összefoglaló zár le. Ugyanez mondható el magáról a gyűjteményről: a visszafogott, de mutatós borító kevésbé visszafogott, de érdekfeszítő írásokat fűz össze. A Hangolás című előszót hat fejezet követi, melyek javarészt műfaj és kor szerint tagolják a megbírált műveket. A hangok a súgólyukból az opera, az operett és a dráma XX. századi kérdéseivel foglalkozik, ezután a regényeket elemző Ködképek a regény láthatárán című rész található. A negyedik, azaz középre biggyesztett, erősen esszéisztikus írás (melyre később majd külön kitérek) különleges helyéhez méltóan speciális szerepet játszik mind a kötetben, mind -feltehetőleg- a szerző életében. A Félmúlt a XX. század második felében született vagy újra kiadott művekkel foglalkozik, ezt követi a frissebb írásokat tartalmazó két rész: a Zsurnálkritika és a posztmodern elleni heves kirohanással záruló A nap követelménye. |