|
4. "Európa szereti, ha magunkról beszélünk" - mondja Almási Miklós, akit 70. születésnapja alkalmából szólaltat meg a 168 óra. Magáról beszél és a mesteréről, Lukács Györgyről. Elmondása szerint "isteni szózatként" hallgatták annak idején a szavait. Csakhogy hátul a sorokban mindig ült valaki, aki buzgón "jegyzetelt". Ők röhögtek ezen, aztán 1956 után kirúgták az egyetemről. Úgy látja, hogy "aki legalább egyszer nem bukott nagyot az életben, abból nem is lesz normális ember". Amerikai ösztöndíja óta tudja, hogy nem szabad semmibe sem belesavanyodni. Azon sem csodálkoznék, ha azt mondaná, hogy ismerd meg önmagad. Idővel azonban rájött, hogy a filozófia besavanyodott és halódik. Így tért át a pénzvilág működési logikájának tanulmányozására. De nem tőzsdézik, mert nincs semmi üzleti érzéke. Az ő szakmája a kritikai elmélet. És így látja az állam és a nemzeti kultúra finanszírozásának kérdését is. A két rendszer között van valamiféle eredendő inkompatibilitás. De alapjáraton bizakodó lélek. 5. A Nemzeti Színház művészi koncepciójának hiányáról beszélget a 168 óra Sándor Ivánnal. Gondok vannak az épülettel, a különféle politikai húzásokkal, a pénzzel, de senkinek nem tűnik fel, hogy a pályázat kiírásával a pályázók nyakába varrták a nemzeti színházművészet megoldatlan dilemmáit. Sándor Iván szerint át kellene gondolni, mik a magyar színjátszás elvégzetlen feladatai. Ő úgy képzelné, hogy a színház mutassa meg "az ezredvég emberét, személyiségének mentális állapotát, a történelem kelepcéibe szorultságát", vagyis - a kitörési utat kellene megkeresni. |