Mi bújik meg a hangzatos cím mögött, miért tilos etetni az írókat, ráadásul szigorúan?
Az előadásom témáját modellezhetném egy állatkerti majom sorsával. Az aprócska, ritka majom elcsapja a gyomrát, nem bírja a zizit, nápolyit, amit az ember gyereke jó szívvel odahajít neki, hadd majomkodjék vidáman. Eszi a zizit a majom, fáj tőle a gyomra, fetreng, aztán, ha szerencséje van, s mégsem pusztul el, múlik a fájdalom, megint ott teszi a fejét a rácsnál az édességért. Amíg gyerek az ember gyereke, addig foglalkozik a majomócákkal, mindig akad egy-egy lieblingje, mert olyan kis helyes, vicces, ügyesen szaltózik, piros a feneke... |
Külsősként, kultúrával foglalkozva nem lehet finanszírozni a szépírást Sőt inkább a médiát támogattam a szépirodalmi tevékenységből, az utóbbi időben, a közszolgálati médiában a külsősök honoráriuma nemhogy nőtt volna, hanem töredékére esett vissza. Ebben nem a személyes csalódásom a lényeg, hanem az, hogy ma nagyon sok riport nem készülhet el, pedig lehet, hogy fontos lenne. Ma egy öt perces rádióriportért négy-hatezer forintot fizetnének, de mennyit érne ma egy hirtelen előkerülő József Attila hangfelvétel? A saját korában nem ő számított a legnagyobb költőnek. Kialakult egy kézből etetett, távirányított írótípus, amely nem is feltétlenül hoz létre minőséget - bár ezt kortársként nehéz megállapítani -, csak mennyiséget, elveszti függetlenségét, és kézből eszik, megnyomnak egy gombot, ír, beszél vagy viccel, úgy ahogy kérik tőle. És ha még meg is szólalhatnak írók, akkor sem elsősorban művekről esik szó, hanem díjakról, jelenségekről, eseményekről, közéletről és arról, hogy mit éreznek közben... Miképpen lehet érvényesülni ebben a rendszerben? Nemzetközi díjakkal. Amúgy a botránnyal, az úgy vonzza a média figyelmét, mint galacsinhajtó bogarat az ürülék illata. Gondoljunk a meztelen lantművészre, a valóságshowban szereplő íróra, a hatvanöt évvel fiatalabb költőfeleségre Nem áll tőlem távol a botrány, de csak a médiafigyelem kedvéért nem keltek műbalhét, ha az anyagból következik, vagy vele jár, akkor igen. Már többször fenyegettek meg veréssel és nemcsak kritikákért. Ha tényleg megütnek majd, gondolom, én is nagyon híres leszek Ön íróként hol tudja elhelyezni magát a felvázolt világképében? |
Törekszem arra, hogy sehol sem álljak, nevezzük ezt az állapotot radikális középnek. Az a József Attila sor illik ide, hogy #8220;ne csatlakozz a hadhoz". Az egyetem elvégzése óta eltelt hét év bebizonyította, csak írásból fiatal íróként nem lehet megélni, azt korosabb írókon látom, hogy valami foglalkozást kell választani, egzisztenciát kell szerezni, mert a függetlenséget, szellemi szabadságot, az autonóm személyiséget más módon nem lehet megőrizni. Mi ez a négy-öt irány, amivel foglalkozik? Gondolom nem cipőt árul hétvégén és szobát sem fest Még nem árulok cipőt, de a saját szobám szívesen kifestem. Mostanában egyszerre dolgozom a regénytrilógiám befejezésén, ha érkezésem, s időm jut rá, írok mai témákról novellákat, amelyek talán a tárcanovella besorolást érdemelnének ki, kár, hogy csak egyetlen napilap közöl ilyesmit. Ha megérint valami, még egy-egy vers is születik. Akkor azért bőven akad dolga. De térjünk vissza a hévízi tanácskozásra, megkapta a Lilla-díjat, milyen indoklással adták? Kaptunk pár kulcsszót, s rögtönözni kellett, illetve lehetett egy verset. Írtam már jobbat is, de a zsűri úgy döntött, hogy aznap az enyém a legjobb. A díj V. Majzik Mária kerámia Lilla szobra, soha nem kaptam még szobrot egy versért, illetve ráadásnak egy hetet eltölthetek négycsillagos szállodában, melyet a hévízi Szent András kórház ajánlott fel. |