Hát igen, a felnőttek. Lassacskán abba az életkorba érsz, amelyet prózaírónál a legfontosabb művek születése időszakának lehet tekinteni. Hol tartasz a pályádon? Figyelsz arra, mit írtál meg? Mi az, amit meg kellene, de halasztod? És egyáltalán, mennyire tervszerű az, ahogy írsz? Befolyásol a kritika, vagy dicséret? Nemcsak a szakkritikára gondolok, az olvasók reakcióira...
Rettentő kiábrándító leszek. Szóval tényleg arra jutottam mostanra (ellentétben a korábbiakkal, majd kifejtem azért!), hogy az íróság nem pálya a klasszikus értelemben. Ahol "haladni" lehet és "elérni" valamit. Mert olyannyira lutri. Nem lehet úgy betervezni az előttünk álló évtizedeket, mint például egy orvosnál, aki kezébe kap egy összetekercselt, rikalmazott betűkkel, ráadásul latinul pingált papirost, és attól fogva ő orvos. És elindul az élete ebben a minőségben, fehér köpenyben szaladgál, három-négy évig gyakornok, majd tovább szaladgál és lesz szakorvos, meg osztályos és így tovább..., a végén lehetsz rektor vagy akadémia elnök. Mondjuk, e két utóbbit jobb, ha nem tervezi ember, mert esetleg csalódás éri, ha mégsem... No de, kérdem, íróvá ki üt? Az első publikáció? Az első könyv? Ne lovagoljunk ezen túl sokat, mert sokan felnyerítenek. Nyilván, lehet azért tudni, ki író, ki nem. Szögezzük is le: én az vagyok. Többnyire annak tartom magamat, mások is emlegetnek így, kapok "Méhes Károly író úrnak" címzett leveleket. De ezzel együtt azt, hogy hol tartok a pályámon, egyáltalán nem tudom. Mert nem tudom, mi a számomra "kijelölt" vagy "adott" pálya. Fel tudok sorolni tényeket: ennyi meg ennyi könyv, elismerés, meghívás, meg esetleg a tervek. No, azokkal is, hogy kell vigyázni! Mert amit megírhatsz ma, azt nem írhatod meg holnap... De erről majd később. A leginkább egy-egy írás emléke marad meg a számomra. És nagyon erősen fel is tud idéződni, mert előfordul, hogy beleolvasok egy könyvbe, csak úgy, vagy keresek valamit, és mindig jól esően meglep, sőt megcsap - többnyire - a megírásának hangulata, a körülményei, a hely, az időpont. Felidéződik. Ugyanúgy, ahogy a sokszor az olvasásban, az írásban is nagyon jó benne lenni. Ennek különös, minden misztifikáció nélkül mondom: már-már nem evilági érzete van. De pont az benne a jó, hogy mégis itt, velem történik meg. Viszont most ezzel kissé elkanyarodtam. Szóval most éppen a "semmit nem tervezek" periódusban vagyok. Kiismertem magamat mint alkotót. Hogy miképp adatik meg számomra az írói működés, amit lehet ugyan kicsit irányítgatni, noszogatni, de amúgy tudja a dolgát. Tudja a dolgomat. Tehát hagyatkozom rá. Már két éve, amikor 2 hónapra Kremsben voltam, de most Bécsben is, kisebb fajta csodaként éltem meg, hogy mennyire megy az írás. Leülök reggel a gép elé, képes vagyok írni akár három órát is egyfolytában. És ha befejezek valamit, akkor szinte automatikusan tudok folytatni egy újabb, valaha otthon megkezdett elbeszélést, és az is előfordul, nem egyszer, hogy jön az új ötlet, elemi erővel, és az kér magának tért..., és a sors ad neki! Amíg nem tettem, vágytam a regényírásra. Erre szintén egy ösztöndíj teremtette meg az alkalmat. A Lassan minden titok című kötet, ami 2002-ben jelent meg, és jövőre jön ki németül, az öt hónapos bécsi tartózkodás alatt készült. Aztán egy évvel később megírtam a Néma galambok utcája című regényt, de ezt a mai napig nem adtam ki, csak egy fejezete jelent meg az És-ben 2005 karácsonyán. Nem állítom, hogy a horatiusi kilenc évet ki fogom várni vele, de ezúttal kipróbálom, milyen az: ennyi ideig babrálni egy viszonylag terjedelmes szöveggel. Elő-előveszem, és játszadozom vele. Ám mostantájt a regény - lehet, azért, mert ez még itt van a tarsolyomban - nem igazán izgat. Nagy izgalom összehozni egy jó novellát. Hogy ott aztán minden a helyén legyen. Minél rövidebb, annál jobb. Kis villanások, pár mondat. És benne van minden, ami benne lehet egy regényben is, csak "bő lére eresztve"... Elképzelhető, hogy lustaságomat magyarázom így..., hm? Bármiféle kritika, visszajelzés érdekel, hát persze. De abszolút nem befolyásol. Ez ügyben el szoktam mesélni, így most is megteszem, hogy amikor a versek mellett elkezdtem (első menetben) prózát írni, tehát úgy 1986/87-ben, Deák László költő, aki akkor a Magvetőnél, most az Orpheusz Kiadónál dolgozik azt mondta: Karcsikám, olyan epikusan ezek a versek, olyan sok érdekes történetcsíra van bennük, ugyan már, írjál inkább jó kis novellákat... Rendben, írtam a "jó kis novellákat", amikre Bereményi, mint mester, az ő tétova mosolyával kijelentette: Károly, szépen ezek az írások, olyan finomak, költőiek, légiesek..., nem akarsz inkább megmaradni a verseknél? Teljes a skála, nem igaz? Így aztán az legjobb taktika, hogy csinálom azt, amit tudok, és vagy tetszik valakinek, vagy nem.
|