Szépirodalmi figyelő 2005. 1. sz.

Egyéb

   
   Szépirodalmi figyelő 2005. 1. sz.
   
   Lassú nyitásban
   

   1.
   Lassú nyitás
   Minthogy nincs más alternatíva, a fiataloknak kell nyitniuk. Kis ívben megkerülni és leelőzni a kitaposott helyüket foggal-körömmel védelmező vén irodalmi csatalovakat, akik előtt nincs egyéb jövő, mielőtt végérvényesen kikopnak, minthogy a Bajza utcában, a kocsmaasztalok melletti illegális összejöveteleken jól bevált manírokat cserélgessék, váltogassák abban a hitben, hogy némi lebegtetett ellenségtudattal, annak ügyes artikulálásával végig lehet élni egy életet. Nemigen lehet, de kár elárulni. Az ellenség léte bizonyos körökben életfeltétel, mint a falat kenyér. Illetőleg: lehet (végigélni). De minek.
   A lényeg, az új évet a korábbinál nyitottabb kapukkal kezdi a szemléző folyóirat, a Szépirodalmi Figyelő. A meghökkentő tény nyilván a főszerkesztőnek köszönhető (vagykitudja). Az irodalmi válogatás a következő folyóiratokból szemléz (csak a különlegességeket): Parnasszus (Ladik Katalin); Lettre (Pályi András); Tekintet (Fekete János); Jelenkor (Falcsik Mari); Századvég (Csák Gyula). Király Levente Székelyföld-publikációjáról, annak átvételéről nem is szólva. Mellette a rutinszerűen szemlézett lapok persze, Palócföld (Dukay a Palócföld szerkesztője), Kortárs, Pannon tükör, Eső. A szerencsés összeállításból is élmény Pályi András bársonyosan erotikus novellája. Pályi a bársonyosan erotikus elbeszélés mestere.
   
   2.
   Közhelyhányó
   A maga idejében érdekes módon elkerülte a figyelmemet ez a korosztályos FISZ-pályázat, pedig figyelek, vagy pedig korosztályos volta miatt megfeledkeztem róla. A győztes nevek közül ismerek néhányat a Pedagógiai Intézet tavalyi pályázatáról, köztük olyan dolgozatra is emlékszem, amelyről alig hittem el, hogy kezdő hozta össze. Ám. Elkeserítő, hogy a Dukay Nagy Ádám által levezényelt körkérdésre közhelyáradattal válaszolnak. Szinte egyetlen normálisnak, egyszerűnek, emberinek nevezhető válaszuk nincs, csak az izzadtságszagú koncentráció, az irodalom szentsége, a gondolatsorok és az intimitás, meg hasonló hülyeségek, amit az ügyesebbek nem ismételnek meg többé, a szebbek még el is felejtik.
   

   3.
   Portré helyett irodalom
   Három íróportré. Három politikus-író a véletlenszerű, mégis különös ketrecben. Három portrét havonta folyóiratnak összehozni nem kis teljesítmény, így különösen nem, hogy nyomatják egy ideje. De három íróportrét úgy összehozni, hogy mindháromból tökéletesen kilúgozzák az életet (amelyből jó esetben ugyebár az irodalom születik), egyenesen bravúrnak nevezhető. Az író köztudottan emberből áll. S mint ilyennek van keze, lába, sorsa, azaz múltja, jelene, jövője. A kezére kesztyűt húz hidegben. Lábára zoknit. Szandálhoz vagy húz, vagy nem. Kapcsolatai vannak, barátai, szövetségesei. Kapcsolati rendszere. Élete. Ebből áll egy ember, akár író, akár nem az. Az idei első szám három olyan író portréját sorolja egymás mellé, amely három íróra az átlagosnál is jellemzőbb a politikai véna. Nagy Gáspár nevéhez az első publikált, ugyanakkor nagy vihart kavart Nagy Imre-versek és egy szerkesztőség szétzavarása (Új Forrás), Szőcs Gézához az erdélyi irodalmi ellenzék megalakulása, Tar Sándorhoz a magyarországi ellenzék folyamatos besúgása kapcsolódik, és mindhárom esemény meghatározza a további pályaívet. Irodalmuk is más, ha az életük más. Efölött átsiklani portrénak nevezett pályaképben több hibánál. Hamisítás.
   
   4.
   Mennyi mindent el kellene olvasni.
   de nincs idő És mintha egyre kevesebb volna a hasznos irodalomra fordítható idő. Innen közeledve az alapállás: hetvenöt százalékban lepjen meg, hetvenötben élvezzem, hetvenötben tűnődjek el, "ez ugyan nekem miért nem jutott eszembe". Ha ennek nincs esélye, lépést se teszek, hogy az időt pocsékoljam. Papp Tibor Olivér könyvébe belekóstoltam egy hajdani publikációban, amelyben a szőröslábú nők háromrétegű rajzával indított. Élmény, derű volt, semmi avantgárd, semmi formabontás, Alechemre emlékeztetett minden sora, nem A tejesemberre, hanem a visszatekintő Énekek énekére. Az agyba ágyazott nő, egyszerre fétis és kegytárgy, egyszerre tűz és víz, egyszerre minden. Ha a Szépirodalmi Figyelő recenzense le is veri - ennyire nőközpontú (nőre koncentráló) könyvet nem volna szabad nővel szemléztetni -, a nőhegyek és az esetenkénti túlírtság miatt, csak megnézem, ha kezembe akad.
   
5.
Vissza a múltba
Érdekes, nem érdekes, a XXI. századi ember hajlamos azt hinni, hogy a számítógép hasonlít a kenyérre: belép a boltba, vesz egyet, használja terve, funkciója szerint. Persze nem kell feltétlenül William Astray, a Vince Kiadónál megjelent számítógép-őstörténet könyve ahhoz, hogy legyen némi gyanúnk, itten tudósok és zsenik szoros szimbiózisa, tehetséges matematikusok, fizikusok, kémikusok lánca működött kart karba öltve a hidegháborúval, a hadsereggel, a katonapolitikusokkal, és ki ne maradjon, a bevethető dollármilliárdokkal. A kötet címe: Neumann János és modern számítástechnika kezdetei. Nyilván nehéz olvasmány - ezt bizonyítja a recenzens is -, és természetesen nem irodalmárok és irodalombarátok olvassák. De ha valami a számítógép-tervezés logikai alapjait vezeti fel, csak érdemes volna belepislantani, hogy a viszonyunkat valamiféle átgondolt logika mentén vezényelhessük, ne engedjünk sem az ostobaságunknak, se a kényelemszeretetnek. Mert csak ülünk az egyre több veszélynek kitett pc fölött, mint majom a köszörűkövön, fogalmunk nincs, mi az, amin ülünk, mikor égeti le fél seggünket, veszi el többhavi munkánkat, teljes adatbázisunkat.

   6.
   A bor és a félelmek
   L. Simon főszerkesztő három friss borkönyvet mutat be. Történetit a hagyományokról, kalendáriumot és lexikont. Mindhárom kuriózumnak látszik a szemle szerint. Érdekességnek, amit akár egy sörös is megolvashat, ha úgy alakul.
   Ez az. Éppen itt a generációs és funkcionális ellentét egyszerre. A kommunista gazdaságpolitika, a KGST, benne a borpolitika, amely mottója szerint működött: "ha az oroszok a szart is megveszik, ne kínozzuk egymást, elvtársak, minőséggel" felmérhetetlen kárt okozott. Nem Tokajról, a minőségi borokról beszélek, hanem a normális - kiegyensúlyozott - borfogyasztásról, amikor ebéd után megiszunk egy savanykás rizling-fröccsöt. Vagy kettőt. Ami orvosilag bizonyítottan segíti az emésztést, életörömöt teremt az emberben, különféle összetevői az élet részei, pótolni kell, meg ilyesfélék. Az ember azonnal másként néz ki a fejéből. Ezzel szemben alkoholfogyasztásban harmadik helyen állunk (Oroszország és Ukrajna nélkül) 10,7 l tiszta szesz: sör 80 liter; bor 24 liter; égetett szesz 7,2 liter. Ezt a huszonnégy liter bort a harminc alattiak isszák minden bizonnyal.
   Ugyan miért? Azért, mert aki megélte a maga alkoholos szokásaival a nyolcvanas éveket, a kilencvenesek elejét, nyilvános helyen - kocsmában, étteremben, borozóban - nem iszik bort. Nem vesz bort ismeretlentől. Nem vesz "lédig"-bort (ezt nevezik kannásnak). Próbálatlanul, ajánlatlanul palackozott bort se vesz, mert már azzal is beégett néhányszor, a pancsolt bort ugyanúgy töltötték és zárjegyezték, mint a szőlőbort. A kivitel és a látvány nem volt garancia tehát. Aki mellől a nyolcvanas évektől folyamatosan haltak ki borfogyasztó ismerősei, akik persze nem saját szőlejükben termelték, nem saját pincéjükben itták, kétszer meggondolja azt a savanykás nagyfröccsöt is.
   Érthetetlen. Az ember csak néz, hogyan lehetséges, hogy a szétbarmolt, hagyománya vesztett ország bólogat, hogy igen-igen. Akkor ilyen világ volt. Ma meg ilyen van. És senkinek nem jut eszébe, hogy legalább azoknál rákérdezzen, amíg élnek, akik illetékesek, éreznek-e felelősséget, annak okán, hogy a teljes magyar boripart benyomták az iszapba. - onagyz -
   
   Kapcsolódó:
   Szépirodalmi Figyelő 2005. 1. szám (6 pontban)
   Szépirodalmi FigyelőVak kommentek 2004. 5.
   Szépirodalmi Figyelő 2003. 3. szám