A kiállítás anyagának utazásra való felkészítése, szakszerű csomagolása már javában zajlik. A legnagyobb érdeklődésre számot tartó, kiemelt műtárgyak csomagolását mi is figyelemmel kísérhettük.

A jövő héten indul útnak az Iparművészeti Múzeum Japonizmus és Art Nouveau című kiállítása, amelyet Japán négy jelentős múzeumában mutatnak be a következő két évben.

A japán közönség az utóbbi évtizedben egyre inkább érdeklődik saját művészetének recepciója iránt. Számos kiállítás mutatta be ezeket a törekvéseket szerte a világon. Magyarországon a Várkert Bazár termeiben láthatott a közönség először olyan kiállítást – Gésák a Duna-parton címmel –, amely a japonizmus magyarországi történetét járta végig a 19-20. század fordulója képzőművészeti anyagának bemutatásával, kiegészítve a mintának tekintett eredeti japán és kínai tárgyakkal.

Az Iparművészeti Múzeum először 1992-1993-ban rendezett kiállítást Japánban, amely herendi porcelánokat, a porcelángyár mesterműveit mutatta be. A 2000-2001-ben rendezett második kiállítás középpontjában a Habsburg-udvar reprezentációja és a herendi porcelánok kapcsolata állt.

2016-2018-ban a herendi porcelán történetét alapításától az ezredfordulóig bemutató kiállítást rendeztek, amely Japán hat városának múzeumában volt látható.

A mostani kiállítás terve 2018-ban született. Az Art Impression
Inc. kiállításszervező iroda tulajdonosa, Hisa Ichikawa asszony a sikeres
Herend-tárlatot követően kérte fel a kiállítás kurátorát, Balla Gabriella
művészettörténészt egy, az Art Nouveau stílusában készült alkotásokból
válogatott kiállítás megrendezésére.

Az utazókiállítás előkészületei, a tárgyválogatás a kerámia- és üveggyűjtemény műtárgyaiból 2019 tavaszán indult, éppen akkor, amikor a legnagyobb darabszámú és leginkább törékeny gyűjtemény kiköltözött az épületből. A restaurátorok munkája 2019 őszétől már a Jászberényi úti műteremben folyhatott.

A Japonizmus és Art Nouveau utazókiállítás főként olyan
európai és amerikai művek válogatása, amelyeket a japán művészet inspirált. A
kiállítást azért a kerámia- és üveggyűjtemény anyagából válogatták, mert az
előírt, szigorú műtárgyvédelmi körülmények között kezelt kerámiák, porcelán- és
üvegtárgyak kevésbé érzékenyek a fény, a pára és a hőmérséklet megváltozásaira,
így professzionális csomagolás és szállítás mellett biztonságosan kiállíthatók.

A tárlat százhatvanöt tételben 241 darab műtárgyat mutat be. A francia Théodore Deck kerámiái, Émile Gallé és a Daum fivérek üvegei, Minton & Co. angol kerámiagyár tárgyai, a svéd Rörstrands Porslinsfabriker A.B. porcelánjai, a dán Herman August Kähler kézműves kerámiái, a koppenhágai Királyi Porcelángyár, a Bing és Grøndahl gyár tárgyai, Louis Comfort Tiffany irizáló díszüvegei, a francia Alexandre Bigot épületkerámiái mellett negyvenhét tétel képviseli a pécsi Zsolnay kerámiagyárat.

A kiállításhoz japán nyelvű katalógus készült, amelynek szerzője a kiállítás kurátora, Balla Gabriella. A kötet Kida Takuya, a tokiói History of Art and Design at Musashino Art University professzorának tanulmányával jelenik meg.

Fotók: Kultúra.hu / Csákvári Zsigmond