A július 20-ai sajtótájékoztatón Szűcs István, a bábszínház igazgatója elmondta: a fellépők 80-90 százaléka 4-18 év közötti, de a felnőttek többsége is gyermekelőadáson. Felidézte, hogy az első világfesztivált 40 esztendővel ezelőtt rendezték meg a szigetországban, azóta Tojama megyében négyévenként biztosítanak lehetőséget a világ fiatal művészeinek a bemutatkozásra.

images_18808


A zalaegerszegi Griff társulatának 12 tagja Koizumi Hirosinak, a fesztivál szervezőbizottsága tiszteletbeli elnökének meghívására július 28-én indul az ázsiai kontinensre. A világfesztiválon a Hétalvó című produkciót mutatják be. Az előadáson a japán közönség ismerős történettel találkozik, hiszen a Hétalvó a szigetországban ugyanolyan közismert népmese, mint például Magyarországon a Ludas Matyi ? hangsúlyozta Szűcs István.

A bunrakus bábokkal készült előadást 2013-ban mutatták be először Koizumi Hirosi rendezésében Zalaegerszegen, majd a produkcióval ugyanabban az évben felléptek Japánban is. A mese színpadra állítást három évvel ezelőtt japán művészek segítették, most pedig fotók, feljegyzések, videófelvételek alapján felfrissítették az előadást. A tradicionális jeleneteket ? például a teaszertartást ? az eredeti előadás szerint játsszák ? magyarázta a bábszínház igazgatója.

A szerepeket nyolc nagyméretű bunraku bábbal játsszák, a bonyolult figurákat két színész mozgatja. A bunraku bábok jelmezei Japánban készültek, a ruhákat az utolsó öltésig kézzel varrták a tradícióknak megfelelően. Az előadás kellékeit, jelmezeit és az ember nagyságú, bunraku bábokkal megrakott ládákat már elküldték, a díszleteket Japánban készítik el.

 

Mik is azok a bunraku bábok? Olyan nagyméretű bábok, amelyek elérhetik a másfél méteres nagyságot is. Részletgazdag öltözetük hosszú ideig készül, a vázat fából, a ruhákat pedig természetes ruhaanyagokból hozzák létre. A bunraku bábokat három ember mozgatja: a fő játékos a fejet és a jobb kezet irányítja, míg a bal kezet és a lábakat más-más társa kelti életre a színfalak mögött. Ezért is annyira fontos, hogy a bábokat mozgató színészek összhangban dolgozzanak. Japánban azt tartják, hogy az igazán élethű mozgatáshoz 10 évet is el kell tölteni egy-egy mozgató szerepkörben.

 

Forrás: MTI/Wikipédia