Mit kell tudni az új lemezről?

Nagyon örülünk, hogy megjelent a CD. Tavaly nyáron jutott eszembe Pannonhalmán a labirintusnál, hogy fel kellene dolgozni, John Coltrane, A Love Supreme című művét. Felhívtam Lukács Miklóst és Szalai Pétert, szerencsére egyből igent mondtak. Télen sokat próbáltunk, majd a Nyitott Műhelyben tavasszal eljátszottuk a darabot. Liszkay Szilvia és Varga Mátyás lefordították Coltrane zsoltárát, amit a ?64-es lemezen ő elszaxofonozik, én pedig a sajátunkon elgitározok. Írtam három új dalt, amelyek tematikájukban kapcsolódnak John Coltrane művéhez, Miklós pedig hozott egy nagyon szép Debussy átiratot, és ezt eljátszottuk a Fonó 18 programsorozat keretében. Horváth László, a Fonó vezetője, megszervezte, hogy Kopcsik Márton remek minőségű felvételt készítsen a koncertről. Ezután megkértem Varga Mátyást, hogy küldjön egy fotót a pannonhalmi labirintusról, hogy Kiss Dóra elkészíthesse a borítótervet, ami szerintem nagyon szép lett.

 

1964-ben jelent meg az ?A Love Supreme?, és azóta több mint tízmillió példány elkelt belőle. Mi az, ami ennyire megfogja benne az embereket?

Az ?A Love Supreme? a legmélyebb szakrális jazz mű, amit ismerek. Coltrane zsoltárát több mint tíz éve először naivnak olvastam. Később értettem meg, hogy mennyire mély és őszinte szöveg. Az apja lelkész volt, spirituális érdeklődése közismert. Sokként ért, amikor felfedeztem, hogy elszaxofonozza a szöveget, és szintén megdöbbentett, hogy a felvételen jelen volt Archie Shepp, akivel volt szerencsém zenélni, és aki testvérének szólított. Huszonöt éve ismerem a zenét, de az első tíz évben kazettán volt meg a szövegek nélkül, ezzel magyarázható a kései felismerések sora. Amikor a közelmúltban behatóan tanulmányoztam a művet, sok apró részletre fény derült. Például ugyanabban a hangnemben indul a négytételes mű és ugyanabban zárul, mint a Máté Passió.

 

Mennyiben különbözik a Juhász Gábor trió-féle feldolgozás az eredeti Coltrane műtől?

Elsősorban a hangzás tér el gyökeresen az eredetitől. A Gitár-cimbalom-ütőhangszerek felállás alapvetően máshogy szól, mint a szaxofon-zongora-bőgő-dob hangzás. Másodsorban a személyiségünk különbözik az elődeinkétől. A jazz alkalmas műfaj arra, hogy a művész a saját érzelmeit, gondolatait közölje. A CD-n még négy másik darab is hallható: a három új saját, valamint Lukács Miklós Debussy feldolgozása, tehát nagyon más ez a lemez, mint az 1964-es. Coltrane zsenialitása talán abban is tetten érhető, hogy ennyire más hangzás és előadás is pontosan tudja közölni az érdemi tartalmat, legalábbis mi hárman minden előadás után ezt érezzük.

 

Mire számíthat a Fonó közönsége? Mivel készülnek a fellépésre?

A koncertünk a Fonó Szalon programsorozat részeként hangzik el február 15-én. Előtte pódiumbeszélgetést hallhat a közönség Varga Mátyással, de lesz fotókiállítás megnyitó, pannonhalmi bormustra és még több kulturális finomság. A mi koncertünk a hab lesz a tortán. Eljátsszuk a lemez anyagát, de mivel az improvizáció fontos eleme a jazz-nek, más élményre is számíthat a közönség, mint lemezhallgatáskor. Reményünk szerint a koncert és a lemez kiegészíti, támogatja egymást.

 

Mik a Juhász Gábor trió tervei az év többi részére?

Már most érkeznek meghívások nyárra, amiknek igyekszünk eleget tenni. A kollégáim és én is sokat koncertező zenészek vagyunk, és az életünkben a tanítás is fontos szerepet játszik, tehát az egyeztetés munkát igényel. Már most tudom, hogy a BMC Opus Jazz Club márciusra meghívott minket, és Rátóti Zoltán magyarföldi Fatemplom Fesztiváljára is hivatalosak vagyunk. Sok helyről érdeklődnek a produkcióról, és mivel a lemez készítése annyira gördülékenyen sikerült, mint még eddig egyetlen munkám sem, így nagyon derűlátó vagyok.