A szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum jazztörténeti ismeretterjesztő sorozatában októberben a jazz és a klasszikus zene kölcsönhatásáról, novemberben a jazz és a pop válásáról lesz szó. Az estek művészeti vezetője Zipernovszky Kornél jazzkritikus, zongorán Nagy János Yancha játszik.

A júniusi Jazz Estek Szentendre (JESZ) koncertjeihez kapcsolódva a Ferenczy Múzeumi Centrum Jazznarratívák című előadássorozatában a jazz történeteiről beszél a programsorozat művészeti vezetője, Zipernovszky Kornél. Ahogy minden zenei ágnak, a jazznek is folyamatosan íródik a maga története, de ezt ezúttal nem Louis Armstrong vagy Miles Davis életrajzán keresztül közelíti meg az előadó. A jazz és közönségének, vagyis magának a társadalomnak a találkozása áll a sorozat fókuszában.

Az estek egy-egy narratívát vizsgálnak, tehát arról is szó lesz, aki a történetet meséli, például egy zenész vagy egy producer, és arról is, hogy vajon miért pont ezt és így mondja el. Persze mindez nemcsak prózában hangzik el: a zenei illusztrációt ott helyben improvizálja – hogyan is másképp? – Nagy János Yancha zongoraművész, a magyar jazz meghatározó személyisége.

A Jazznarratívák első eseménye október 19-én lesz Jazz a hangversenyteremben címmel, amelyen annak elbeszélését kísérhetik figyelemmel a résztvevők, hogy hogyan lépte át a maga Rubiconját a jazz, hogy mikor és hogyan játszottak először jazzt a Carnegie Hallban, milyen zseniális húzás volt a producer Norman Granz részéről a Jazz at the Philharmonic. De ez a történet az átkeléssel nem ért véget, a jazz és klasszikus zene komplex kölcsönhatása azóta is tart, sőt, még intenzívebb lett. Az, hogy idehaza ez a határ még villongásoktól hangos, a közönséget bizonyára nem fogja meglepni.

A sorozat második eseményét november 16-án tartják Jazz és pop: egy válás története címmel. A jazz évszázados történetének elején nem vált külön a jazz és a popzene. Ez utóbbiról csak a hatvanas évek óta beszélünk a jazz műfajtól részben vagy egészen elkülönítve. Ám mint minden válás, ez is egy hosszabb folyamat és többrétű változás eredménye volt. Egy idő után már nem az Ellington- és Basie-zenekarok szolgáltatták a tánczenét és produkálták a slágerlistás lemezeket. Ez a történet annál sokkal összetettebb, hogy Charlie Parker és a be-bopperek zenéjére már nem lehetett táncolni. Belép a képbe a kritikus, aki leminősíti a népszerűt, miközben ami mindenkinek tetszik, az jut el leginkább a közönséghez. A jazz és a pop a válás óta is kacérkodnak egymással.

Az előadások 18 órakor kezdődnek a szentendrei MűvészetMalomban.

Nyitóképen Nagy János Yancha zongoraművész. Fotó: Szalóky Béla