Jazztavasz a Müpában

Egyéb

Pat Metheny legújabb formációjával, a Unity Grouppal összegezni szeretné mindazokat a törekvéseket, amelyeket a Bright Size Life-tól a Secret Storyig, a group-megszólalásoktól az Orchestrion egyszemélyes zenekaráig megvalósított. Nem kisebb muzsikustársak lesznek ebben a ? már telt házas ? Müpa koncerten is segítségére, mint Chris Potter, Ben Williams, Antonio Sanchez és a fiatal olasz multiinstrumentalista, Giulio Carmassi. Ez a szerda este minden bizonnyal az év egyik legjelentősebb magyarországi jazzeseménye lesz.

Míg első nap a mester, másnap az utód lép színpadra, hiszen Kurt Rosenwinkelt indulása óta Pat Metheny, John Scofield és Bill Frisell örököseként emlegetik. Tanulmányait a Berkleeben kezdte, majd Pat Methenyhez hasonlóan karrierje kezdő lökését Gary Burton zenekarának köszönhette. Az áttörés szinte rögtön érezhető volt, hiszen a Jazzitude, az All That Jazz, a New York Times és a Downbeat magazin is az év az év legjobb fiatal jazzgitárosának titulálta. Azóta kijelenthetjük, mára az új évezred egyik legfontosabb gitárosa lett, beskatulyázhatatlan és unikális, akit általában a zseniális és fenomén jellemzőkkel szoktak ihletni. A Müpába 2012-ben megjelent, Star of Jupiter című kétlemezes albumának anyagát hozza el, amit egyes kritikák már a megjelenésekor klasszikusnak tituláltak.

?A zeném általában és az új lemez különösen is azt a kapcsolatot érzékelteti, amely mindnyájunkat összeköt az univerzummal, és megmutatja, mi módon használhatjuk intuícióinkat arra, hogy meghalljuk, mit üzen számunkra a mindenség" ? vall törekvéseiről a főszereplő. Zenekarában ezen az estén Taylor Eigsti zongorázik, Orlando Le Fleming bőgőzik, míg a dobok mögött a tavaly Kurt Ellinggel fellépő, Kendrick Scottot csodálhatjuk meg újra.

A Jazztavasz harmadik napján pedig a norvég jazz-underground és nu-jazz egyik legérdekesebb figurája, Eivind Aarset speciális, sokszor effektekkel torzított gitárjátékát ismerheti meg a Fesztivál Színház közönsége. Jimi Hendrix hatására kezdett zenélni, debütáló, Electronique Noire című lemezét még a tengerentúli sajtóban is a Miles Davis utáni elektronikus jazz egyik nagy fordulatának tartották. Zenéje a legkülönbözőbb hatásokat ötvözi, elektronika és rock keveredik a jazzel és a trendi ritmusokkal.

Lemezei mindig markáns korszakhatárokat jelöltek ki, sokszor aktuális zenekarát is azokról nevezte el. Így van ez a Jan Banggal kiegészülő Dream Logic Quartet esetében is. Ahogy a cím és a név sugallja, a gitárhangon alapuló hangfolyamok megfoghatatlan minőségűvé emelkednek, így keltenek álomszerű, akár hipnotikus képeket a befogadóban, aki mindeközben pontosan tisztában van azzal, hogy mesterien megalkotott struktúra épülését követi nyomon. Különleges hatást kelt a két dob, amelyek párbeszéde hatványozottan képes megvalósítani a dinamikai fokozásokat. Emellett a hangzásban sokszor az észak-európai népek zenéje is felsejlik.