Kikből áll az EPMK?
Ez igazából egy kombó. Egyrészt benne van a Mulató Aztékokból Molnár Ákos (Emekajji), másrészt a PMK, amely a Poormanklinik rövidítése, és ebből lett az EPMK. A név utalás az egyik legfontosabb hiphop bandára, az EPMD-re is. A Csaknekedkislányból Nagy Dávid mondta, hogy pályázzunk a Hangfoglalóra, mert szerinte van esélyünk. Én úgy gondoltam nincs, de végül beadtuk és belátom, tévedtem. Amikor elkezdtük készíteni a számokat, kiderült, hogy az élő zenei részhez kell még ember. Így társult Varga Balázs, aki basszusgitáron meg szintetizátoron játszik, illetve Fecó, ő a bfok11. Igazából négyen vagyunk.
Hogyan készülnek a számok?
Szerencsére jól tudunk együttműködni, régi baráti társaság ez. Hasonlóak a vízióink a zenéről. A dalok nem egyszerre készülnek. Kipróbáltuk, hogy mind ott vagyunk, de úgy nem haladtunk. Az lett a megoldás, hogy a basszust meg a dobot előbb megcsináljuk, utána jön Ákos, aki megváltoztatja az egészet, majd két-három fázis után összeáll egy új dal. Az viszont nagyon szomorú, amikor valami félkész témát föl kell adni, mert nem illik sehova.
Van helye a hiphopnak a Hangfoglaló Programban?
A magyar hiphop egy szerelmesszámgyártó gép, amely elég szomorú. A nagy hiphop előadóknak kevés szerelmes száma van, itthon mégis az terjedt el, hogy ez a műfaj szerelmes számok rapbetéttel. Azt is lehet mondani, hogy a hiphop a feketék punkzenéje, urban music, ami nem az a szerelmesszámgyár, mint ami Magyarországon van. Emiatt sajnos nincs esélye a normális zenekaroknak, hogy bekerüljenek a rádiókba. Senkinek, nem csak nekünk. A hiphop közösség a Hangfoglalóról szerintem azt gondolja, hogy valami kormányközeli kamu, és csak kamu arcokat támogat. Ami miatt van valami rossz érzés az egésszel szemben. A gitárzenei közösségben ez nincs sem a Hangfoglalóval, sem a Nemzeti Kulturális Alappal kapcsolatban. Bennem is volt előítélet, de amikor láttam, hogy olyanoknak van köze a döntésekhez, mint a Quimby volt menedzsere, meg a Szabó Benedek és a Galaxisok menedzsere, meg pár olyan arc, akik nem írnak rossz szövegeket, akkor megnyugodtam, más lett a mérce.
Miket sikerült megvalósítanotok a terveitekből?
A vinyl lemezkiadásba nem mertünk belekezdeni, de CD-t csináltunk. Az, hogy klipben megengedhettünk drónfelvételeket, az is a programnak köszönhető. És ha már ott volt a drón, akkor abból több klipre elegendő felvétel is születhetett. Viszont szerintem jobb lenne egy olyan rendszer, hogy nem pénzt kapnának az emberek, hanem lenne valami stúdió, és mindenki, aki valami színvonalat megüt, az felvehesse ott a zenéjét. Ez Amerikában is működik, például FKA Twigs is így kezdett.
Kiknek ajánlanád a Hangfoglaló Programot?
A támogatottak között érződik némi gitárzenei túlsúly. Szerintem alternatív rockzenekaroknak meg gitárzenekaroknak mindenképpen érdemes megpróbálni, Magyarországon ezeket értékelik, be tudnak futni. Csomó jó zenész van köztük. Az a lényeg, hogy jó minőségű zenekarokat támogatnak, akiknek van víziójuk.
Milyen terveitek vannak a közeljövőre?