Bálint Ágnes Egy egér naplója című könyvét jutalomkönyvként szereztem meg másodikos koromban, és egyetlen kifogásom volt csupán vele, hogy a kasztkülönbségek elválasztották a sznob múzeumi egeret, Egbertet a szenespincében nevelkedett Ellikétől. Az ok: az alulról jött Ellike szürke koszcsíkot húzott maga után, és ezt a malőrt Egbert előkelő családja nem tolerálta. A Budapest Bábszínház őszi fesztiválon bemutatott előadásában viszont (dramaturg: Dobák Lívia) dúl a happy end, a konfliktusok alaposan le vannak kerekítve, és bár a világraszóló kalandokból kicsinykét visszavettek az alkotók, a szerelmi szál virágzik.
Hiszen több verziója is van Egbert kalandjainak, Bálint Ágnes - a Mazsola, a Frakk a macskák réme, a Futrinka utca lakói, a Szeleburdi család írója - nem csupán népszerű mesekönyvszerző volt évtizedeken keresztül, hanem a televízió egyik meghatározó figurája is, gyereksorozatok tucatja fűződik a nevéhez, többek között az Egy egér naplója is. Fontos adalék, hogy a Móra Könyvkiadó által 1983-ban kiadott mesét is jócskán megelőzte a huszonhárom részes televíziós változat 1968-69-ben, mely különleges technikával jött létre: az alkotók díszlet helyett háttérfotók sorozatát készítették el, melyeket trükkasztalon filmeztek össze a szereplők kartonpapírból kivágott figuráival. A mostani előadásnak éppen az adja a báját, hogy Lénárt András rendező hiába használ számítógépes grafikával tervezett hátteret, egy picit mégis visszaidézi az eredeti mesesorozat jellegét. Csupán néhány egérke és két macska szerepel hagyományos filcbábként, minden más vetítve van. A látványtervező, Kováts Tamás impozáns, labirintusra emlékeztető múzeumot, színes, karakteres utcácskákat, harsogóan friss falusi tájat alkotott a kisegér történetéhez, Prievara Zsolt jóvoltából pedig ez a környezet virtuálisan is megjelenik és változatosan manipulálható. A díszlet igazán rugalmas, nagyszerűen lehet benne például üldözéses jeleneteket bonyolítani, amikor szinte fut a film a főhős lába alatt, máskor pedig, elszédülve szinte pörög körülötte a világ. Humora is van bőven ennek a sajátos mikrokozmosznak, Egbert szülei például csak régi, több százéves portrékra rávetítve bukkannak fel, kölcsönvéve a festett modellek méltóságteljes allűrjeit is, a macskás jelenetekben pedig csupán egy villogó zöld szempár kergeti az egérkét.