Hónapok óta dolgoznak a restaurátorok a Lánchíd hídfőit díszítő kőoroszlánokon egy újpesti műteremben. A szakemberek felmérik, hogy milyen állapotban vannak az egyenként több mint tíztonnás szobrok, amelyeket elsőként megtisztítanak. Közben vegyszeres pakolásokat tesznek azokra a részekre, amelyeken a környezeti szennyeződések még sötétebbé tették az oroszlánok felületét. Ezután újabb mosás és fertőtlenítés következik.
A szakemberek azt is feltárják, hogy a szobrok hol tartalmaznak idegen anyagot, kőbetétet vagy egyéb korábbi pótlásokat. Részletes hibatérképet készítenek, amelyen jelölik, hol vannak repedések vagy javításra szoruló részek. A szobrok vizsgálatát, valamint a nagy porral és fröcsköléssel járó tisztítási munkákat még szabadtéren végzik el. A szobrokat csak ezután viszik a műterembe, ahol pótolják a hiányzó darabokat és elvégzik a szükséges javításokat.
A kisebb hibákat különleges habarccsal hozzák helyre, és már kiválasztották azt a kőkiegészítő anyagot, amely színében is illik az oroszlánokhoz. A letört elemeket kiegészítik, ehhez szükség szerint szénszálas illesztéseket készítenek. A restaurátorok csak olyan részeket pótolnak, amelyek korábban is bizonyíthatóan léteztek. A koncepcióhoz tartozik az is, hogy a szobrok felszínéről nem tüntetik el az idő valamennyi nyomát, megtartják például azokat az apró gödröcskéket, amelyek a mészkő felületén természetesen keletkeztek.
Mivel a vizes technológiával elvégzett tisztítás folytatására tavasszal lesz újra lehetőség, a budai oroszlánok kint, szabadtéren töltik a telet. A sóskúti mészkőből készült szobrokat több kőtömbből faragták, egy oroszlán három részből áll össze. Az elemek tömege egyenként 2,8 tonna, 5,5 tonna és 4,3 tonna. Egy kőoroszlán összesen tehát 12,6 tonna, vagyis valamelyest nehezebb, mint egy alacsony padlós, városi autóbusz utasok nélkül.
A darabjaikra bontott pesti oroszlánokat augusztus elején, a budaiakat pedig szeptemberben szállították el a helyszínről. A szobrok három részben kerülnek vissza a helyükre 2022 decemberére. Az oroszlánokat az eredeti helyükön, a talapzatukon állítják össze a kiválasztott kötőanyaggal, és a végső felületvédelemmel is a helyszínen látják el őket.
A Lánchíd felújítását idén tavasszal kezdte a kivitelezést elnyerő A-Híd Zrt., hazánk egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének korszerűsítése a tervek szerint 2023-ig tart. Jelenleg ütemterv szerint halad a láncok rozsdásodás elleni védelme és az új acél pályatáblák beépítése. Az elöregedett vasbetonpályát a parthoz közelebbi szakaszokon már bontják. A híd felszeletelése és a régi szerkezet eltávolítása változatlanul két irányba történik, vagyis a szakemberek felváltva közelednek a pesti és a budai Duna-parthoz.
A két pillér között már elbontották a járdákat, ezek helyére a következő hónapokban szintén új acélszerkezetet építenek be. Már betonozzák a Lánchíd budai hídfőjénél az új aluljáró vasbeton szerkezetét, amely az átépítés után tágasabb és sokkal beláthatóbb lesz. A pesti hídfőben ugyancsak elbontották az aluljáró felét. Ezen a területen egy nagynyomású gázcső kiváltása is megtörtént, a talaj helyreállítása után pedig már hozzáláttak a betonozáshoz. A korszerűsítéssel kapcsolatos hírek, információk és aktualitások a www.lanchid.hu oldalon követhetők.
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd