A kiadvány több száz fotóval, visszaemlékezésekkel, interjúkkal idézi fel a Győri Balett fennállásának eddigi negyven évét.

Az album a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) gondozásában jelent meg. Kucsera Tamás Gergely, az MMA főtitkára a kötet bemutatóján emlékeztetett arra, hogy a Győri Balett sikere egyáltalán nem volt biztos negyven évvel ezelőtt, ám az idő az alapítókat igazolta. Mint kiemelte, az MMA-nak az a feladata, hogy ezeket a nagyszerű pillanatokat megmutassa azoknak is, akik eddig nem éltek együtt a Győri Balett sikerével. Elmondása szerint a mintegy 370 oldalas album egyrészt művészeti dokumentáció, de az interjúkon keresztül a személyes megéltség is része a könyvnek.

Kiss János, a Győri Balett igazgatója elmondta: a világban kevés együttes van, amelyről ilyen csodálatos könyvet adnak ki. Mint emlékeztetett, évfolyamtársaival a Táncművészeti Főiskolán már 1975-től elkezdtek gondolkodni egy saját társulat alapításán. „Ez az évfolyam úgy élt együtt, mint egy nagy család, és az mondtuk, együtt akarunk maradni és Markó Ivánt akarjuk vezetőnknek” – idézte fel az igazgató. Győrben ekkor épült egy nagy színház, ezért azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy innen hódítsák meg a világot.

Bombicz Barbara balettművész, a társulat alapító tagja
elmondta, hogy Markó Iván már a főiskolán is készített nekik koreográfiát, majd
a Győri Balett révén olyan lehetőségekhez jutottak, hogy „túlteljesíthették”
magukat. Markó Iván és felesége, Judit minden szempontból vigyáztak a társulat
tagjaira, míg Markó 1991-ben el nem hagyta az együttest. „Akkor váltunk
nagykorúvá, akkor kezdtünk koreografálni, rendezni” – jegyezte meg.

Kiss János hozzátette, hogy óriási trauma volt Markó Iván távozása, de a győriek ragaszkodtak a társulathoz, és a táncosok mertek hinni egymásban. Első darabjukat a Népstadionban mutatták be II. János Pál pápa jelenlétében, 50 ezer néző előtt, az újrakezdés így végül pápai áldással indult.

Major Rita tánctörténész hangsúlyozta: a Győri Balett az első perctől kezdve nagyszerű társulat volt, amely Magyarországon tánctörténeti revelációnak számított. Nemcsak nézőként tudott jelen lenni a közönség, hanem át is élhette az előadásokat. Elárulta azt is, hogy kritikustársaival versengtek azért, hogy írhassanak a Győri Balettről.

A Győri Balett eddigi négy évtizedének történetét
áttekintő albumba olyan neves fotográfusok felvételei kerültek, mint például
Keleti Éva, Benkő Imre, Féner Tamás vagy Eifert János.