A fiatalok és a cégek felé fordul a zenekar.

A koronavírus-járvány által meghatározott 2020-as és 2021-es év után érezhetően felpezsdült a hazai komolyzenei koncertek piaca Magyarországon, és kezd visszatérni a törzsközönség koncertlátogató kedve – számol be az elmúlt évek tapasztalatairól a Liszt Ferenc Kamarazenekar. „A pandémia alatt a közönség érezhetően sokkal óvatosabb lett, főleg az idősebb és korábban gyakori koncertlátogató korosztály ritkábban mozdult ki otthonról, az egészségügyi előírások miatt pedig hosszú ideig lehetetlen is volt élő koncertet tartani.

A jegyvásárlást a bizonytalanság miatt a többség az utolsó pillanatra hagyta, bérletet nem váltottak szívesen, míg a sok ingyenes online koncert következtében még árérzékenyebb lett a közönség” – sorolta az elmúlt időszak kihívásait dr. Körmendy-Ékes Judit, a Liszt Ferenc Kamarazenekar kuratóriumának elnöke.

A nemzetközi piac is átalakult a pandémia következtében:

az utazási korlátozások miatt a fesztiválokra, rendezvényekre kevésbé utaztattak nagyobb zenekarokat, így felértékelődött a helyi projektek, előadók, zenekarok szerepe. „Előbbiek mellett a nemzetközi piacon egyértelműen erősödött az igény az innovációra a programstruktúrában, valamint az együttműködéseken alapuló projektek is népszerűsödtek. Az EU-ban pedig kifejezett követelmény a támogatások elnyeréséhez az erős koncepcióval és biztos fenntarthatósági vízióval rendelkező művészeti projektek kidolgozása” – emeli ki Körmendy-Ékes Judit.

Az idei évben ugyanakkor már látni pozitív fejleményeket a piacon: a koncertlátogató kedv az idősebb korosztály esetében is kezd szép lassan visszatérni, és az idényre szóló komolyzenei koncertbérletek iránt is élénkülő érdeklődést tapasztalnak. A kétévnyi leállás után hirtelen újra elérhetővé vált programkínálat sokszínűsége ugyanakkor komoly versenyhelyzetet is teremtett.

„Az elmúlt két évben elmaradt kulturális eseményeket – koncertek, kiállítások, sportrendezvények – minél hamarabb próbálják a szervezők bepótolni, ami jelentős túlkínálatot eredményez a kulturális programok terén. Ezen a kompetitív piacon a meglévő törzsközönség elkötelezettsége versenyelőnyt jelent egy zenekar, produkció számára. Mi erre kiemelt figyelmet fordítunk aktív közönségkezeléssel, célcsoportspecifikus rendezvényaktivitásokkal. Szintén stratégiai célunk a közönségünk bővítése, fiatalítása” – mondta Körmendy-Ékes Judit. Hozzátette: szintén a versenyhelyzetben való érvényesülést, a piac által támasztott elvárásoknak való megfelelést, valamint a további szakmai fejlődés lehetőségének megteremtését szolgálja a zenekar 2020-as év során elindított jelentős művészeti és működésfejlesztési folyamata.

A zenekar teljesen új arculatot kapott, kidolgozta nemzetközi stratégiáját, valamint innovatív elemekkel bővítette a zenei repertoárját:

korábban nem játszott, új átiratokat készítenek, újszerű előadásokban visznek színpadra műveket, és változatos zenekari összetétellel szerkesztik a projektjeiket.

Különleges apropót ad a megújulásnak, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar jubileumi 2022/2023-as évadra készül, ugyanis a zenekar jövőre ünnepli a fennállása hatvanadik évfordulóját.

„Az utolsó simításokat végezzük az évad műsortervén, a bérletes koncertek szinte mindegyikén világhírű szólistaművészekkel közös produkciókat láthatnak majd a nézők, a nemzetközi zenei elit kimagasló tagjait sikerült megnyernünk. Így például Martin Frösttel, Amihai Groszttal, a Berlini Filharmonikusok szólóbrácsásával vagy Emmanuel Pahud-val, a világ legismertebb fuvolaművészével is fellépünk. Az évad csúcspontja pedig a jubileumi koncert lesz, amelyet március 14-én a Müpában tartunk.

Ezen olyan művészekkel és együttesekkel lépünk fel, akiknek fontos szerepük volt a zenekar elmúlt évtizedeiben, és extra produkciókkal is készülünk: például a Győri Balettel adjuk elő Vivaldi Négy évszakának Max Richter által átdolgozott változatát” – mondta Várdai István, a Liszt Ferenc Kamarazenekar művészeti vezetője. A jubileumi évadra a bérletek értékesítése május végén elkezdődött. A járványhelyzet miatti kényszerű kihagyás után idén nemzetközi turnéra is indul a zenekar.

A Liszt Ferenc Kamarazenekar és vezetése a jubileumi évben a szakmai munka mellett továbbra is kiemelt küldetésének tartja a magaskultúra népszerűsítését,

a fiatalok komolyzene iránti érzékenyítését Magyarországon. Ennek fontos eleme a fiatalabb közönség megszólítása, a közönség fiatalítása, amelynek érdekében a vállalati szférával is terveznek különböző együttműködéseket az idei évben. A tervek szerint például rajzversenyt, illetve videós pályázatot is indít majd a zenekar a közeljövőben.

Nyitókép forrása: Liszt Ferenc Kamarazenekar