Kiknek szól és miben nyújt segítséget az esemény?
Mindenkinek szól, aki kicsit is érdeklődik a külföldi zenei piacok és a zeneipar működése iránt, de elsősorban azon zenekaroknak, szakembereknek és akár diákoknak címezzük, akiket érdekel a külföldi és belföldi világzenei közeg. Ez az esemény – amelyre ingyenesen lehet regisztrálni – kiemelten a világzene köré épül, így a fő fókuszában azok az előadók, szervezetek, menedzserek állnak, akik világzenét játszó zenekarral dolgoznak bármilyen formában.
Hogyan épül fel ez a tavaly indított programsorozat?
A workshopsorozat éves szinten négy eseményt jelent, ebből kettőt tavasszal rendezünk meg, kettőt ősszel: egy világzenei, egy elektronikus zenei, egy heavy – ami rock, metál és ehhez hasonló, keményebb műfajokat foglal magába – és egy pop köré épülő eseményt. Minden alkalommal egy adott stíluson belül válogatunk össze olyan külföldi szakembereket, akik különböző szakmai ágakon belül különböző funkciókat töltenek be. Van köztük egy fesztiválszervező, egy booker, egy médiaplatform munkatársa, valamint egy menedzser vagy olyan szakember, aki közvetlenül dolgozik egy előadóval. Az eseményekre két panelbeszélgetést szervezünk.
Ezt követően a Listening session keretén belül meghallgatjuk azokat a dalokat, amelyeket a résztvevők küldtek be, és a jelen lévő szakemberek értékelik azokat. Az esemény végén pedig szintén előzetes regisztrációval lehet Speed meetingeken részt venni, azaz nagyjából ötperces bemutatkozó beszélgetéseket folytatni a szakemberekkel. Intenzíven dolgozunk a nemzetközi kapcsolatépítésen, így az évek során kialakult ismeretségeink jó alapot adnak az esemény szakembergárdájának felépítéséhez.
Lesz különbség a tavalyi és az idei világzenei workshopesemény között?
Technikailag ugyanaz lesz a program felépítése, és ahogy tavaly, úgy idén is Weyer Balázs, a Hangvető programigazgatója lesz a nap házigazdája, ő fogja moderálni a paneleket. A különbség a meghívott szakemberek személyében és az általuk képviselt személyes szakmai meglátásokban, perspektívában mutatkozik meg. Ugyanakkor, mivel évről évre változik a zeneipar, a panelbeszélgetések témáinak tekintetében is lesznek újdonságok.
Mik a visszajelzések a szakmai kapcsolatépítés sikereit illetően?
A tavalyi eseményeket követően igyekeztünk nyomon követni a történéseket, és a megfigyeléseink szerint több sikeres együttállás is megvalósult.
A popzenei rendezvényen pedig a Listening sessionön történő bemutatkozás eredményeképpen ott, a helyszínen meghívást kapott a Stone Sober zenekar a Waves Vienna showcase fesztiválra. A tavalyi év során több alkalommal is megfigyeltem – azon belül is főként a világzenei rendezvényen –, hogy a külföldi szakemberek rácsodálkoznak, mennyire jó és változatos zenét csinálnak a magyarok.
Hogy látod, nemzetközi viszonylatban mennyire versenyképesek a hazai világzenei zenekarok?
Én nem a világzene területén vagyok a legkompetensebb, de a rálátásom szerint elfogulatlanság nélkül mondhatom, hogy ahogy más műfajok esetében, úgy a világzenén belül is kifejezetten jók a magyar zenekarok. Talán a hazai és külföldi szakemberekkel való kapcsolat hiánya jelent számukra nehezítő tényezőt az érvényesülés terén, ezért is hoztuk létre ezt az eseményt. Sok zenekar talán épp a megfelelő szakmai ismeretségek hiányából fakadó kényszer miatt oldja meg nagyon ügyesen önmaga számára az ügyintézést, de egy ponton túl óriási lendületet adhat egy jól képzett szakember tudása és támogatása.
Mennyire befogadó, támogató, érvényesülést segítő a nemzetközi zeneipar?
Óriási a zeneipari verseny, ami próbára teheti az előadókat az érvényesülés során, de bízom benne, hogy az olyan események, mint a február 19-i Genre Discovery, egyszerűsítő lépcsőt jelenthetnek a folyamatban.
A világzenei közegre pedig úgy látom, összességében jellemző, hogy a szereplői nem csupán ismerik, de támogatják is egymást – hagyatkozhatnak és számíthatnak egymásra.