104483-RED_CARPET_-_ORPHAN_-_Film_Delegation__Credits_Jacopo_Salvi_La_Biennale_di_Venezia_-_Foto_ASAC___1_(2).jpg

Katartikus élmény volt az Árva velencei premierje: irány az Oscar!

Október 23-án kerül a magyar mozikba Nemes Jeles László legújabb filmje, amely érzékletesen mutatja be az ʼ56-os forradalom leverése utáni budapesti állapotokat, miközben rendkívül személyen mesél a rendező családjának történetéről. Magyarország hivatalos Oscar-nevezettjének főszereplőivel, Waskovics Andreával, Barabás Bojtorjánnal és Grégory Gadebois-val az Árva világpremierje után beszélgettünk a Lidón dühről, azonosulási pontokról, generációs traumáról és arról, hogy mekkora élmény volt átélni a bemutatót egy A listás filmfesztiválon.

Az Árva főhőse egy 12 éves fiú, akit az anyja egyedül nevel, és aki azzal a reménnyel nőtt fel, hogy a második világháborúban eltűnt édesapja egyszer majd visszatér. Egy nap megjelenik náluk egy férfi, aki azt állítja, hogy ő Andor apja. A fiú nem hajlandó ezt elfogadni, de az idegen beköltözik hozzájuk. Nemes Jeles László filmjét saját családjának története ihlette: az édesapja az a kisfiú, aki felveszi a harcot a betolakodóval szemben.

A főszereplő megtalálása éppen ezért, és mert a rendező szereti egy karakterre felépíteni filmjeit, különösen fontos volt. Személyes, mégis univerzális történetet titkokról, generációs traumákról és arról, hogy honnan jövünk, és hogyan tudunk szembenézni az olykor kifejezetten nehéz helyzetekkel: a szerepre több ezer gyereket néztek meg határon innen és túl, mire megtalálták a kulcsfigurát Barabás Bojtorján személyében.

A hamarosan tizennégy éves Bojtorján már korábban is gondolt rá, hogy színész szeretne lenni, de elérhetetlen álomnak tartotta. Miért pont neki jönne össze? Aztán jött a meghallgatás, és az övé lett a film főszerepe.

„Rögtön megtetszett a karakter és az egész történet. A személyiségünket tekintve hasonlítunk egymásra Andorral: én is kicsit impulzív vagyok, ezért ezt az oldalát meg tudtam érteni, tudtam vele azonosulni” – emlékszik vissza a fiatal színész, aki azért hozzáteszi: Andor nehéz szerep volt, napokig beszélgettek róla a rendezővel és Zabezsinszkij Éva casting direktorral. Együtt olvasták a forgatókönyvet, és ő mindegyik jelenetnél először elmondhatta, hogy mit gondol róla. Ha volt kérdése, például, hogy miért reagál az egyik karakter úgy, ahogy le van írva, akkor átbeszélték.

B95385F3-B312-4BB8-8E06-5374A93E9C3A(1).jpeg
Barabás Bojtorján Velencében. Fotó: Terján Nóra / kultúra.hu

Zabezsinszkij Éva hozzáteszi: az eredetileg kétórásra tervezett megbeszélés több napig tartott. 

„Elképesztő volt látni, hogy Bojtit a történet minden részlete érdekelte. Érteni akarta kort, Andor közegét, a szereplők motivációit és egymáshoz való viszonyuk bonyolult jellegét. Nemcsak a saját karakterét, hanem szinte az összes szereplőt apróra kivesézte. Korához képest meglepően éles meglátásai voltak, inspiráló volt vele beszélgetni” – meséli Éva.

Andor édesanyját, Klárát Waskovics Andrea alakítja, aki elmondta: megtisztelő volt számára, hogy Nemes Jeles László nagyanyját személyesíthette meg.

„Éreztem, hogy emiatt különleges érzékenységgel kell hozzányúlni a szerephez. Amikor beszélgettünk róla és láttam a régi fényképeket, nagyon megfogott a tekintetében rejlő erő és keménység. Kaptam könyveket, naplórészleteket, hogy még jobban rá tudjak hangolódni” – meséli Andrea, aki ugyan már a kommunista rendszer bukása után született, de alaposan utánanézett a kornak, László és Clara Royer közös forgatókönyve pedig sokat segített neki a megértésben.

Generációról generációra öröklünk dolgokat, amikor pedig a forgatáson belekerültem a leírt szituációkba, egészen mélyről jöttek belőlem elő dolgok. Érdekes volt a felismerés, hogy mennyi mindent hordozunk magunkban a szüleinktől - emlékszik vissza a színésznő.

A pszichológia tudománya a kétezres évektől kezdett el foglalkozni a transzgenerációs trauma jelenségével, és noha a kutatások helyenként egészen megdöbbentőek, még gyerekcipőben jár a terület. Andrea szerint a ki nem mondott dolgok, a magunkban tartott fájdalom ugyanúgy fájhat, és noha általánosítani sosem szerencsés, ma már jobban merünk beszélni ezekről a dolgokról is ahelyett, hogy eltemetnénk magunkban.

unwa.jpg
Waskovics Andrea Velencében. Fotó: Terján Nóra / kultúra.hu
Ha egy szóval kéne jellemezni Andort, akkor Bojtorján szerint az a zárkózott lenne.

Feltűnt azonban számára az is, hogy a fiúnak sok közös vonása van Berenddel, az apjával – főleg az agressziójuk, durvaságuk. A fiatal színész szerint mindez Andornál a vele történtek nyomán érthető volt, de Berendet is egészen biztosan kísértette a múltja.

A Berendet alakító Grégory Gadebois nem kertel: a forgatókönyv olvasása közben az első gondolata a karakterrel kapcsolatban az volt, hogy ez a fickó bizony egy rossz ember. Ám amikor szembejön velünk egy ennyire negatív figura, a francia színész szerint mindig érdekes, hogy hogyan tud a történet során kicsit elmozdulni valami a pozitív felé. Ahogy a film halad előre, ahogy Berend megismeri Andort, lassan eljut odáig, hogy elkezdi közelebb érezni magához a fiút. 

„Meg tudtam érteni a belső motivációit, a küzdelmeit, a vágyát egy új családra. Próbálta szeretni a nőt is és a gyereket is: no persze úgy, ahogyan ő tud szeretni, a maga módján. A filmben talán Andor figurája kezdte el tanítani a szeretetre” – fejti ki Grégory.

Szerinte a fiú világképe egyszerű: vannak rossz és jó emberek. 

„Ezen a szűrőn keresztül nézi az életében hirtelen felbukkanó apafigurát is. Ítélete tulajdonképpen a tudás hiányához kapcsolódik. Amikor például Berend, aki hentes, fél disznót visz ajándékba Andor és édesanyja zsidó háztartásába, jó szándékból teszi, de tudatlan. Ilyesmi bárkivel előfordulhat, velem is megtörténhetett volna” – mondja a színész.

DSC_8845.jpg
Grégory Gadebois Velencében. Fotó: Terján Nóra / kultúra.hu

A filmben Grégory végig a saját hangján, magyarul beszél: a felkészülés során már Franciaországban elkezdett magyarul tanulni, majd Magyarországon egy beszédtanár segítségével mondta fel újra és újra a szövegét, aki kijavította a hangsúlyait, az intonációt. Az utómunka során volt ugyan egy kis korrekció, de amit hallunk a filmben, az végig Grégory hangja.

Franciaként persze nemcsak magyarul megtanulni piszok nehéz, hanem azt átérezni, hogy milyen lehetett a kommunista diktatúra elnyomó rendszerében élni. Grégory elmondása szerint László segítségével mégis be tudott lépni ebbe a világba.

„Magyarországon ʼ56 volt, Franciaországban pedig ʼ68. Nyilván nálunk nem került sor olyan tettlegességekre a diáklázadás során, mint a magyar forradalom leverésekor, és az a fojtogató légkör, ami a szocializmusban lehetett, hogy hazudni kell és az emberek nem mondhatták ki, amit gondoltak, fel kellett adniuk az elveiket, a vallásukat – ez tényleg ismeretlen a számomra. A kettő nem összevethető, és nagyon távol áll egymástól a két kultúra, mert hát Franciaország lényegében soha nem ismerte a diktatúrát” – magyarázza a színész.

104451-PHOTOCALL_-_ORPHAN_-_Film_Delegation__Credits_Andrea_Avezz____La_Biennale_di_Venezia_-_Foto_ASAC___1_.jpg
Nemes Jeles László és színészei Velencében. Fotó: Andrea Avezz / La Biennale di Venezia / ASAC

Berend egy munkásosztályhoz tartozó figura, akinek van egy üzlete, ahol dolgozik, egy motorja, valamennyi pénze, így valószínűleg talán egy kicsit jobban boldogul ebben a rendszerben, mint mások. Klára egy özvegy édesanya, aki egy boltban dolgozik és akinek biztosítania kell a család túlélését, és aki ezért is engedi be Andor és a saját életébe Berendet.

Az embernek mindig van választása. Klára egyedülálló anyaként, nőként nagyon kiszolgáltatott, ami szerintem ennek a kornak a lenyomata is. Hozott egy döntést, de mindig ki volt szolgáltatva a férfiaknak, a folyton suttogó környezetének, a fiának

– húzza alá Waskovics Andrea, aki a filmet látva akaratlanul is elérzékenyült. A drámai végkifejletet pedig nem tudná pozitívnak vagy negatívnak elkönyvelni magában: szerinte túlmutat a kategorizáláson, és pontosan azt mutatja, ahogy sokszor az ember és maga a világ is működik.

A film végén Andor hoz egy döntést, amely kihatással lesz az egész életére. Zabezsinszkij Éva beavat minket: amikor ezt a drámai jelenetet felvették, Bojti nem tudta, mi fog történni.

László rábízta, hogy ösztönösen cselekedjen.

„Látni akarta a reakciómat, hogy vajon mit tennék, ha az én kezemben lenne a döntés – és azért is, hogy kipróbáljam, milyen érzés Andor helyében lenni” – meséli. Éva pedig hozzáteszi: az ominózus jelenetig nem árulták el Bojtorjánnak, mit fog tenni Andor Berend Mihállyal. Az ötlet, amely a rendezőtől származott, nagyon szépen működött: Bojtit végig izgalomban tartotta a végkifejlet, és ezt a feszültséget jól tudta használni a játékában.

A színészek a 82. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon, a díszbemutatón látták életükben először a kész alkotást. Andi számára a premier katartikus élmény volt, meghatotta a fogadtatás. Nemes Jeles László szerint érezhető volt a sötét moziteremben, ahogy a közönség láthatatlanul kapcsolódik a történethez és hozzájuk, alkotókhoz is.

104469-RED_CARPET_-_ORPHAN_-_Andrea_Waskovics__Bojtorj__n_Bar__bas_and_Gr__gory_Gadebois__Credits_Jacopo_Salvi_La_Biennale_di_Venezia_-_Foto_ASAC___2_.jpg
Az Árva színészei Velencében a világpremier előtt. Fotó: Jacopo Salvi / La Biennale di Venezia / ASAC

„Fura volt itt Velencében, egész végig azt éreztem, hogy nekem nincs is itt helyem” – ezt már Barabás Bojtorján mondja szerényen, de azért hozzáteszi: továbbra is színész szeretne lenni. Erre pedig az Árvában nyújtott, lehengerlő alakítását látva a lehető legjobb esélyei vannak.

Az Árvát a 82. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon láttuk. Nemes Jeles László alkotása Magyarország hivatalos Oscar-nevezettje: itthon először a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában mutatkozik be, majd ezt követően október 23-án kerül országosan a magyar mozikba. A filmről írt kritikánkat itt lehet elolvasni, a rendezővel itt beszélgettünk, Waskovics Andrea pedig itt mesélt bővebben munkáiról. 

Ez is érdekelheti

Inkább legyek árva, mint hogy ilyen apám legyen

Fél év telt el az ’56-os forradalom leverése óta. A 12 éves Andor életében megjelenik egy férfi, aki azt állítja, ő az apja. Nemes Jeles László tíz évvel a Saul fia után ismét katartikus remekművet készített.

Nemes Jeles László szerint civilizációs bukás a világot fekete-fehérben látni

A rendezővel a bennünk élő generációs traumákról, a kommunista diktatúra emberi kapcsolatokra gyakorolt hatásáról, reményről és melankóliáról, valamint a mai filmesek öncenzúrájáról beszélgettünk.

Atomháború, túszdrámák és egy csapdába esett palesztin kislány: Velence bekeményített

Apokaliptikus időjárás, kétségbeesett kisemberek és a közelgő világégés szele határozták meg az idei mustra hangulatát, ahol meglepetésre Jim Jarmusch rendezése kapta az Arany Oroszlánt.

Már látható Nemes Jeles László Árvájának előzetese

Elkészült a trailer az Oscar-, Golden Globe-, BAFTA-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a Napszálltát jegyző Nemes Jeles László új filmjéhez. Az Árva világpremierje a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon volt, a magyar mozikba október 23-án, az 1956-os forradalom ünnepén kerül, a Mozinet forgalmazásában.