Hogyan tud eredetiséget és őszinteséget csempészni a divatfotók csillogó világába a kelet-európai életérzés? Erre a kérdésre keresi a választ a Capa Központ június 21. és október 6. között látogatható kiállítása magyar és kelet-európai művészek divatfotóinak és művészeti projektjeinek segítségével.

Martin Wanda Hortobágy című fényképe. Forrás: Capa Központ
Martin Wanda Hortobágy című fényképe. Forrás: Capa Központ

Az elmúlt közel tíz évben izgalmas örvénylés indult meg a nemzetközi divattrendek között. Kim Kardashian 2016 karácsonyán a Vetements x SV Moscow Communist együttműködésében tervezett sarló-kalapácsos pulóverben jelent meg, amitől felrobbant az internet – nem sokkal később a Vogue-tól a Guardianon át a különböző divatblogokig megjelentek a „kelet-európai esztétika”, „keleti blokk” „új kelet”, „posztszovjet” kifejezések, új divathullámot vizionálva ezzel.

A kelet-európai esztétikához kapcsolódó divatkritikák száma azóta is nő, a szerzők számára pedig a kiindulópontot többnyire a Vetements, valamint a Balenciaga divatmárkák kreatív igazgatója, a grúz származású Demna Gvasalia nemzetközi sikere jelenti. A kiemelt globális figyelem nagyszerű, új lehetőségekkel kecsegtető helyzet, kérdés azonban, hogy a nemzetközi sajtóban megjelent összehasonlítások és a többnyire inkább homályos vélemények írói valójában mennyire értették meg vagy értették félre, mit is jelent a kelet-európai esztétika. A nyugati luxusértékeket kommunikáló divatipar számára talán mindez csak egy újabb bekebelezhető „szűz terület”, ugyanakkor a régióbeli és magyar fotográfusok, divatfotósok ezekben a feszültségekben és ellentmondásokban egy új vizuális nyelv lehetőségét látják. Ez a nyelv a közel engedés, az intimitás, a megértés nyelve; néha az iróniáé is, de mindig a tudatosan vállalt és megélt identitásé. 

A Capa Központ Kelet-európai szépség – kortárs divatfotó & kelet-európai esztétika című kiállítása a téma kapcsán felvetődő kérdésekre keres választ. Hozzá tud adni az egykori keleti blokk egy új, valós identitást a divat sokszor üres és kiszámítható vágyképeihez? Meríthet a globalizáció és a kapitalizmus által a nyugati értékrendeknek megfelelően legyalult divatvilág a lemaradásban lévő, de autentikus kelet-európai régióból? Lehet szexi egy betonkeverő, tud vonzó lenni egy Ikarus?

A kiállítás 17 fotográfiai projekt segítségével ad lehetséges válaszokat arra, miben áll a kelet-európai esztétika, mik a főbb jellemzői, és milyen jelentéseket kaphat mindez a nemzetközi művészeti, fotográfiai és divatszíntéren. A kiállítótér egyfajta háromdimenziós antológiaként működik. Egyik felében olyan kettős gyakorlattal rendelkező magyar fotográfusok mutatják be a szakmájukról és a kelet-európai esztétikáról alkotott elképzeléseiket saját munkáikon keresztül, akik amellett, hogy a divatiparban dolgoznak, önálló, autonóm művészeti gyakorlattal is rendelkeznek. A galéria másik felében különböző szakemberek fejtik ki a véleményüket a témáról egy-egy általuk kiválasztott régióbeli divatfotós anyag, fotóriport, fotókönyv, kiadvány vagy egy eredeti személyiség, divatikon bemutatásán keresztül.

A tárlaton láthatók lesznek Éder Krisztián, Ladocsi András, Martin Wanda és Tombor Zoltán munkái, a fényképeken pedig Palvin Barbara és Tombor Nelli mellett a norvég énekesnő, Aurora is feltűnik.

További információ itt.