|
A fiatalabb nemzedék egészen máshonnan közelít a mai kínai valósághoz, de ezt a tárlatból nem tudjuk meg, ilyen művek ugyanis nincsenek itt. Azok is hiányoznak, amelyek radikális témafelvetéssel vagy műfaji megújító szándékkal gondolják kitéríteni az 1978 óta tartó művészeti folyamatok viszonylag stabil irányát.
|
Nehezen hozzáférhető ez az egész. Bármennyire nyitja meg elméjét és érzékeit a látogató, folyton becsukódik előtte az átjáró. Sem a kínai képértelmezési hagyományokat nem ismerjük, sem azok ősi filozófiai jelentésrendszerét; próbálunk feloldódni az impozáns tájábrázolásban, miközben dekódoljuk a színtelenséget, az itt-ott bizonytalanul felvillanó szatírát. Vesszük az adást, hogy a legfrissebb képeken már Louis Vuitton-szatyros lányok tolatnak az utcán, megjelenik a mai kínai otthon, a csúcstechnika, az öntudatos fiatalok árnyképe ? de csak mint téma. Az ő attitűdjükkel nem találkozunk. Nem derül ki, miről, hogyan és milyen képekben gondolkodnak, hogyan látják a saját világukat és hogyan a nyugati kultúrát. Stílusidézetek szintjén feltűnik ugyan Bruegheltől Boteróig, az absztrakt expresszionizmustól a hiperrealizmusig szinte minden árnyalat, érezzük a közeledésre felkínált utakat, de ezek egyelőre csak egy irányban járhatók: onnan ide.
|
Ami ma Kínában zajlik, az a történelem egyik leggyorsabb lefolyású, óriási társadalmi-gazdasági átalakulása, melyet nyilvánvalóan a művészet is nyomon követ. Ennek itt a hírével sem találkozunk, de a nemzetközi bemutatókon már bőven volt alkalom találkozni az újabb kínai művészet valóban sokszínű, valóban őszintén reagáló, kvalitásos eredményeivel. A kurátorok talán éppen azzal a tudattal válogatták ezt az anyagot, hogy egy korszak határáról visszatekintve, egy lezárult folyamatot mutassanak fel: eddig tartott a ?nyitás és integráció? periódusa, innentől a gyökeresen átfogalmazódó Kína következik. A kulturális forradalom visszautasította a művészetet, 1978 után újra kellett gondolni mindent. Amit most látunk, az már egy műfajokban és eljárásokban tapasztalt, sajátos 20. század végi kínai művészet, ha tetszik, nehezen kiharcolt nemzeti hagyomány, ami biztos talajt jelent az éppen most zajló művészeti átalakuláshoz.