|
Bányavirág |
Sebestyén Abát elsősorban színészként ismerjük, de a Bányavirágban bebizonyítja, hogy van tehetsége a rendezéshez. Ezen belül is leginkább a mozgások megalkotásához és a színészvezetéshez ? bár ez utóbbin helyenként még érezhető némi tanácstalanság. Néhány helyzetben magára hagyja színészeit, akik olyankor nyilvánvaló rutinmegoldásokhoz nyúlnak. A rendező maga is székely, így a Bányavirág székely környezetét mélységében, plasztikusan képes érzékeltetni. Ebben nagy segítségére vannak színészei, akik ? amikor nem túlozzák el a gesztikulálást ? kiválóan képesek megvillantani földrajzi elhatároltságukból, identitásukból adódó problémáikat. Az egyik, ahogyan mi az anyaországból látjuk a ?hagyományőrző?, határon túli honfitársainkat és ahogyan valójában élnek és látják önmagukat napjainkban; a másik pedig a mindegyikőjük által elérni kívánt, de egyre távolabb kerülő boldogság álomképe és a realitás kilátástalansága közti szakadék. Az előadás ? bár humorban gazdag ? túlságosan hosszú és bizonyos jelenetek túlbeszéltek, vontatottak. Ez a hiba csak a clown-jelenetnél nem zavaró, mert Viola Gábor és Bányai Kelemen Barna virtuózan alakítja a temetésről hazatérő, járni alig tudó részeg barátokat. Sebestyén Aba rendezése a POSZT-on fődíjat ér, a rendező a legjobb előadás díját viheti haza. Ennek ellenére bizonyos részletek, a feleslegesen realista díszlet, a sűrítés hiánya, a színészi játék hitelességének alkalmankénti csorbulása hagy némi kivetnivalót maga után.
|
Hedda Gabler |
A kolozsvári Hedda Gabler a finom és érzékeny megoldások játéka. Andrei Serban rendezésében a harsányság időről-időre megpróbálja elnyomni a részletekben rejlő lényeget, és ez a metódus minden szinten megjelenik. Megjelenik Hedda kis mozdulataiban, az elnagyolt díszlet apró részleteiben, az élénk, komplementer színek (zöld padló, pirossal letakart fotelek) vibrálása alatt rejlő fehér bútorokban, Jörgen (Bogdán Zsolt) nagypolgári felöltőjében ? amely jobban megnézve meglehetősen kopottas ? és a szereplők számos, alig észrevehető gesztusában. Ezek közül a legemlékezetesebb Brack bíró (Hatházi András) kávészertartása, amikor a cukrot kezére szórja és tequilaként hajtja fel a feketét. Nem üres irónia, fájdalmas szimbóluma a gyökereiből kifordult világnak, de leginkább Hedda irtóztató ideáinak.
|
Scapin, a szemfényvesztő |
Silviu Purcarete összetett szimbólumrendszerével teremt egységet Moliére rendezett, kristálytiszta viszonyokat, jellemváltozásokat ábrázoló (tragi)komédiájában. Amennyire pontosan szerkesztettek a dialógusok a műben, olyan gáncstalan a Debreceni Csokonai Színház művészeinek játéka, melynek éllovasa a címszerepben feltűnő Trill Zsolt. Az összetett karakter fejlődése és végső bukása az emberi segítő szándék csődjének szomorú mutatója és a pártfogoltjain keresztül a hiúság hatalmának beszívó, romboló erejét is jól példázza. Az előadás mentes az erőltetett aktualizálástól, csupán finom áthallások világítanak rá az örök érvényű, íratlan emberi, magatartásbeli törvényszerűségekre. Scapint Moliére pusztulásra ítéli; a fejébe ékelődő szerszám a jól ismert szentenciát hívja elő, miszerint az igazmondás olykor a fej betörésével jár. A Csokonai Színház művészei a POSZT-on a megszokottnál később, este fél tízkor léptek színpadra, ez játékukat egy hajszálnyival talán hullámzóbbá tette. Ez azonban nem vont le a remek összhatásból; a produkció minden szempontból (atmoszféra, díszlet-jelmez, színészi megoldások, dramaturgia) kiegyensúlyozottan egységes és kellően katartikus élményt nyújt. Az előadás két díjat vihetett haza a cívisvárosba.