Meg kell becsülnünk zenészeinket

Egyéb

Rácz Márton, az Eszterházi Vigasságok művészeti vezetője elmondta: amellett, hogy a titulusa révén menedzserként segíti a Vigasságok munkáját, tartalommal is meg kell töltenie a mindennapokat. Nehezen összeegyeztethető azonban szerinte, hogy miközben igazgatja a programokat, a Felhőtlenül ? klasszikus című programban például maga is színpadra lép ? hiszen az Óbudai Danubia Zenekart vezényli. A kastély a zenei programok esetében a szezonhoz illeszkedik, hamarosan megrendezik például a ?nagy Haydn-fesztivált?, ahova a magyar és a nemzetközi élvonalba tartozó zenészek érkeznek. Ahhoz azonban, hogy az elismert zeneszerző kultikus toposza a 21. században is megszólítsa a közönséget, nem az időben kell visszamenni és a barokk életstílust átvenni a ruhákon, a szokásokon keresztül, hanem az eszméket, a prioritásokat kell átemelni.

 

Nem ért egyet azzal, hogy a barokk kor zenészeit komolyzenészekként aposztrofáljuk, szerinte sokkal inkább klasszikusokról van szó, ha Mozartról vagy Haydnről beszélünk. Saját koruk rockerei voltak ugyanis ezek a zeneszerzők, az opera pedig annak az időszaknak a könnyűzenéje. Nem a komolyságról szólnak tehát ezek a műfajok, hiszen ezek az emberek is ittak, mulattak a kocsmákban, csakúgy, mint a mai zenészek. Ha pedig úgy esett, akár kocsmai verekedésbe is kerültek. Szerinte sokkal inkább a jó és a rossz zene között kellene különbséget tenni, de azt is belátja, hogy ezt nehéz kimondani. A zene esetében sokkal inkább a korszakok, és nem a stílusok között tesz különbséget. Szerinte utóbbiak is két hozzáállás váltakozásából keletkeztek: néhány évtizednyi érzelemdús magatartást követ annak ellentettje, amit ha megun a közönség és a művészek, ismét az érzelmek vihara vált fel. Szerinte a zenei korszakok bedobozolásával könnyen zsenikről feledkezhetünk meg.

 

Pat Appleton pontosan tudja, hogy Tóth Vera ugyanazt nyújtja, mint ő, ezért hangsúlyozta a szintén Németországban élő, de Amerikából érkezett Joan Faulkner, hogy meg kell becsülni a hazai énekeseket ? mesélt az augusztus 1-jei produkcióról a művészeti vezető. Tóth Vera négy-négy dalt adott elő az első és a második részben, az est házigazdájaként tisztelte őt a két híres külföldi előadó. ?Meg kell becsülnünk az énekeseinket, de ez nemcsak ránk, hanem mindenkire vonatkozik? ? mondta Rácz Márton, aki kifejtette: ?ahogy az európai zenészt jobban megbecsülik Amerikában, illetve Japánban, úgy az Amerikában rosszul megfizetett jazz-zenészeket tartják többre az európai nagy fesztiválokon.?