? Az elmúlt évben sokat cikkeztek Önről az Operaházból történt eltávolítása kapcsán, de egy ideje csend veszi körül. A mostani névjegyén mi szerepel?
? Pont tegnap készült el az új névjegyem. Az van ráírva: Keveházi Gábor balettmester, koreográfus. Ez a szakmám, ehhez értek. Minden vágyam, hogy ha egy professzionális vezetés kerül majd az Operaház élére ? tehát nem megbízottak és kormánybiztosok ?, visszatérjek és átadjam a bennem felgyülemlett tudást a fiataloknak. Van még egy nagy álmom: igen közel állt hozzám Seregi László, aki nemrég ment el közülünk, és akinek nagyon sokat köszönhettem. Az ő tervei között szerepelt Shakespeare Viharja, amiről annak idején sokat beszélgettünk. Seregi szellemében és az ő stílusában szeretném megcsinálni a Vihart, összehívva az ő eredeti stábját, együtt összehozni a darabot, ha lehet, abban a csodálatos épületben, amit Ybl Miklós hagyott itt nekünk.
? A távlati terveken kívül, mostanában mivel foglalkozik?
? Elég jól sikerült ez a nyár. Azt hittem, hogy nem fogok dolgozni, de aztán sok minden összejött. Az első megkeresést a trieszti operától kaptam, ahol az ottani ének- és zenekarral, vendégénekesekkel, valamint a Pécsi Balettel csináltunk egy Víg özvegyet. Vadonatúj koreográfiát készítettem, ami elég postamunka volt, mert hiába jártam le Pécsre elkészíteni a számokat, az egészet végül kint kellett összecsiszolni. Nagyon jól sikerült a produkció és úgy tűnik, folytatása is lesz, felkértek több olasz városból, ami nagyon jól esik. Ezután jött a meghívás a Várnai Nemzetközi Balettverseny zsűrijébe.
? Ezek szerint a nyár nagy részét külföldön tölti. A hazai közönség ennek ellenére nemsokára találkozhat Zorba című balettjével a Margitszigeten. Miben lesz más az előadás, mint az operaházi?
? A Zorba itthon szabadtéren még nem ment. Kuriózum, hogy a Magyar Nemzeti Balett társulatán kívül a színpadon lesz egy száznegyven tagú kórus, a Dohnányi Zenekar, és a Sirtos Együttes is. Több mint kétszáznegyven közreműködő szerepel a darabban, igazi grandiózus produkció várható Theodorakisz remek zenéjére. Remélem, nagy élmény lesz annak, aki eljön.
? Ön is részt vesz a próbákon?
? Ez egy olyan futó darab, amit a táncosok szinte maguktól is tudnak. Természetesen azért lesznek próbák, melyeket a produkció balettmestere, Fajth Blanka vezet, mert én akkor már nem leszek itthon. Mindent átbeszéltem az est karmesterével, a világítás és a színpadkép is készen van. Több új főszereplő mutatkozik be az előadásban, Popova Aleszja először fogja táncolni az Özvegyet, aminek nagyon örülök, mert ő most érett meg a szerepre. Végh Krisztina áll be Bubulinának, Zorbát Solti Csaba táncolja, hiszen már sokan kiöregedtünk a szerepből. Nekem ez volt a színpadi búcsúm, de Szakály György is nagyszerű Zorba volt, ahogyan ifj. Nagy Zoltán is, aki elment közülünk egy másik szférába táncolni.
? Említette, hogy Várnába megy zsűrizni. Milyen kapcsolat fűzi a balettversenyhez?
? Ha egy sporteseményhez hasonlíthatom a várnai versenyt, olyan, mint a teniszben Wimbledon. Itt rendeztek először balettversenyt, s most lesz a huszonötödik. Miután minden második évben tartják, idén fél évszázados. Mindössze tizenöt évesen voltam kint először, akkor, mint legfiatalabb versenyző én húzhattam fel a zászlót. Azután 1972-ben ifjúsági aranyat, majd két évvel később felnőtt ezüstöt nyertem. Máig én vagyok az egyedüli magyar táncos, aki Várnában aranyérmes lett. Most másodszor hívtak vissza zsűritagnak, aminek nagyon szigorúak a feltételei, csak balettigazgatók, vagy volt várnai aranyérmesek kapnak rá felkérést. Furcsa érzés, hogy ahol valaha én versenyeztem, ott most nekem kell a fiatalokat pontoznom. Nagyon örülök, hogy a Táncművészeti Főiskoláról két versenyző is jelen lesz. Drukkolok nekik, s amit lehet, megteszek értük.
? Milyen tanácsot adna a mai pályakezdő táncosoknak?
? Viharok nélkül nem működik az élet. A művészet pedig mindig viharos volt és lesz. A táncosi lét nagyon rövid, most ki kell várni kicsit, hogy jobb legyen. Én örök optimista vagyok, talán pont ezért koreografáltam a Zorbát, ami arról szól, hogy bármi történhet veled az életben, neked pozitív szemlélettel kell továbblépned. A művészet örök, a balettművészet is, aki ezt tagadja, nincs igaza. A hattyúk tava olyan, mint egy Leonardo kép, örökre fennmarad.
? Változott a balett-élet az elmúlt évtizedekben?
? Annak idején mi sokkal muzikálisabban táncoltunk. Ma a zenét megpróbálják alárendelni a táncnak, ami nem jó. Ellenben manapság technikailag sokkal tisztábban balettoznak, mint mi. Viszont sokkal kevesebb a tűz és az előadókészség, mint a mi időnkben. A balettművészet olyan, mint a divat: időről időre megújulva térnek vissza egyes elemei. Most ismét kezd fontossá válni az előadó személyisége, kisugárzása és nem feltétlenül a forgások mennyisége és az ugrások magassága számít. Annak idején Kún Zsuzsa, vagy Bajári Levente soha nem nyert volna balettversenyt, mert technikailag nem voltak olyan erősek. Mostanában a versenyeken ismét kezd előtérbe kerülni a személyiség szerepe. Négy éve Várnában hívtam fel Vlagyimir Vasziljev zsűrielnök figyelmét egy hatalmasakat ugró amerikai srácra. Ő azt mondta: a kenguru is nagyot ugrik, mégsem balettozik. Nagy igazság ez, nem csak a technika számít. Örülök, hogy most ismét errefelé indul a balettvilág.