Áttűnések

Képző


szucs_miklos_tui.jpg
Szűcs Miklós műve

A Gödöllői Iparművészeti Műhelyben április végén iparművészek, júniustól pedig néhány festő és egy szobrász fogalmazza kortárs élménnyé a barokk szellemiségét. A kert fizikai valósága ezúttal kisebb hangsúlyt kapott: míg az első kiállításon ide is került néhány alkotás, most a látvány mindenestül bevonult az épületbe. Ez persze festmények esetében így van jól ? mégis kár, hogy téma és kidolgozás, adott esetben maga a kert érzéki élménye és a művek kénytelenek voltak szétválni egymástól. Így az évek óta minden nyáron prezentált összművészeti bemutató itt kicsit szűkebbre sikerült. De cserébe legalább sűrű, intenzív megközelítéssel fordult a barokk tartalmi és stiláris újraélesztéséhez.

Az anyag, melyet a GIM Ház vezetője, Katona Szabó Erzsébet textilművész és Incze Mózes festő állított össze, a képet mint illúziók és kapcsolatok gazdag tárházát szemléli. Sorra vesz néhány hagyományos festői témát és kibontja azokból mindazt, ami a barokktól máig változatlanul érvényes lehet. Csáki Róbert csendéletei a dekadenciát és az élet kimúlását bravúros technikával jelenítik meg: az elmosódó kontúrok, a felület burjánzása és a háttér foltszerű struktúrája az eleven léttől a szétmálló anyagig minden fázist magába foglal. Szikora Tamás is egy-egy tárgyat tesz a kép középpontjába, de ő magányra ítéli: a doboz, a csésze, a tükör nem eleven környezetben áll, hanem a lét elvont színpadán, sötét tónusú háttér előtt, mint a tartalom esszenciája, egy zárt forma, tartály, amiből az életöröm végleg eltűnt.
Nagy Gábor sorozata egy barokk kert háromféle nézetét rögzíti. Az idea, a kert terve az alaprajzot készítő kertművész portréjával kerül közös képre, a megvalósult kert egy másik festmény tárgya, a harmadik darab pedig egy szigorúan neutrális hangulatú makett ? a különös csak az, hogy a három nem felel meg egymásnak. Látszólag egyazon kertről van szó mindhárom műben, találunk is hasonlóságokat, de a pontos megfelelések hiányoznak. A valóság lehetséges olvasatai nyílnak meg itt. Balázs Imre Barna a monokróm festészetből hív elő villódzó, áttűnő, barokk optikai játékokat, Szűcs Barbara Eszter gomolygó háttérben ábrázolt díszbokrai a fényhatásokkal, a növényekből kiáramló pára hatásával Turner képeinek atmoszféráját idézik. Az egyetlen térbe állított mű Szűcs Miklós Tui polírozott fából épített posztamense, amelynek két oszlopán egy-egy önmagába forduló élet-kígyó vonaglik; a mű és a bemutatás módja, kép és keret, illetve plasztika és tartóoszlop ellentmondásos viszonya oldódik itt föl egy fegyelmezett formában.

csaki_robert.jpg
Csáki Róbert alkotása

Szürrealisztikus hangulatot visz az egész barokkos forgatagba Incze Mózes három festménye. A kert, amit egy robusztus, csavarozott szárnyú angyal szögmérővel rajzol egy üres, kietlen sziklaszirtre, inkább szemfényvesztésnek tűnik, mint leendő földi Paradicsomnak. Ugyanez a szikla jelenik meg a többi képen is, tértől és időtől függetlenül ? bár egy botra kötözött aranyozott állóóra figyelmeztet a dimenziókra ?, ezt is egy-egy angyalfigura veszi birtokba lassú, melankolikus gesztusokkal. A semmiből teremtett világ, a pusztaságban virágzó kert élménye erős szimbólumokkal, szenvedélyes festői vízióval kel életre. Incze Mózes vásznai egészen egyedülálló művek, nem csupán ezen a kiállításon, de a kortárs magyar festészet viszonylatában is.