(MTI) - A Martin-Gropius-Bau múzeum 18 termében bemutatott ezer tárgy messze túlmegy a Bauhaus ismert ábrázolásain. Megtalálhatók itt az iskola növendékeinek kevésbé ismert papírkivágásai, tanáraik expresszionista festményei, vannak fémszobrok, kerámiatárgyak, van egy jellegzetes sakktábla és még egy formatervezett karcsú bölcső is.
"Olyan show-t rendeztünk, amire még nem volt példa" - mondta Annemarie Jaeggi, a berlini Bauhaus archívum igazgatója, a kiállítás három kurátorának egyike. A Bauhaus - egy konceptuális modell című rendezvénynek már az első héten 17 ezer látogatója volt. "Sokan egy stílusnak tekintik a Bauhaust, amely azonban mindenekelőtt egy iskola volt. Ez igen jellemző erre az első világháború utáni modernista és mozgalmas időszakra: nem kevesebbet akart, mint megváltoztatni a világot" - magyarázta a kurátor.
A három igazgatója, Walter Gropius, Hannes Meyer és Ludwig Mies van der Rohe által formált Bauhaus iskola 1919-ben Weimarban jött létre azzal a céllal, hogy áthidalja a művészet és az iparművészet közötti távolságot, és olyan új esztétikai értéket teremtsen, amely tömegtermelésre is alkalmas. Fennállásának 14 éve alatt 1250 diákja volt, és olyan világhírű mesterek oktattak keretében, mint Vaszilij Kandinszkij, Lyonel Feininger, Paul Klee vagy Oskar Schlemmer. A Hannes Meyer által megfogalmazott szemlélet értelmében nem a luxusigények, hanem a népi szükségletek kielégítésére törekedtek, olyan mindennapi, mindenki számára elérhető használati cikkeket terveztek, mint a teáskészlet, a karosszék vagy más szobai bútorok.
A látogatók képeket és maketteket láthatnak a Bauhaus iskola dessaui épületéről, az iskola mestertanárainak kockaszerű lapos tetejű házairól és egy egész Bauhaus komplexumról, amely Berlinben egy szakszervezet oktatóközpontja volt. Valamennyire jellemző a ciráda nélküli sima felület, a leegyszerűsített struktúra.
A német konzervatív establishment kezdettől fogva ellenségesen tekintett a Bauhaus iskolára és haladó eszméire. A politikai indíttatású támadások elkerülése végett már hat évvel alapítása után, 1925-ben kénytelen volt Weimarból átköltözni Dessauba. 1932-ben ismét költöznie kellett, ezúttal Berlinbe, ahol aztán a nácik egy évvel később bezárták. "A Bauhaus-jelenség sajátos vonása, hogy az üldöztetés és az elnyomás nem gyengítette meg, minden válságból megerősödve került ki" - mondta Jaeggi. 1933 után a Bauhaus sok növendéke kivándorolt és világszerte elterjesztette annak jellegzetes stílusát.
"Az a gondolat, hogy tömegtermelésre is lehet szép dolgokat alkotni, amelyek funkcionálisak és amelyek ára szerény, ma természetesnek tűnik, de akkor valóban új volt és forradalmi" - mutatott rá a kurátor.
A Bauhaus Archive, a Stiftung Bauhaus Dessau és a Klassik Stiftung Bauhaus közös kiállítása október 4-ig tekinthető meg, s a rendezvény idején csoportos látogatásokat is szerveznek a berlini és a dessaui Bauhaus épületekbe. A kiállításon a New York-i Modern Művészeti Múzeum, a MoMA gyűjteményéből is több jellegzetes Bauhaus-darab látható, s novemberben a berlini anyag 400 darabjából a MoMA is tárlatot rendez.