Corpora in Si(gh)te

Képző


VelenceiEpiteszetiBiennale_latvanyterv_Mucsarnok_KobataKaoru_IcsikavaSota_MaxRheiner_DKOKO20080822004.jpg
Kaoru Kobata, Sota Ichikawa és Max Rheiner

A Biennálé főkurátora, Aaron Betsky felhívásában az építészeten túli építészet megidézését várta a részt vevő, összesen 59 ország kiállítóitól: az Architecture Beyond Building (Építészet az épületeken túl) cím egy radikális szemléletváltást sejtet, nyitást a társművészetek és a tudományok felé, új, innovatív technológiák és új szemléletmód bevonását az építészet fogalomkörébe.

 

VelenceiEpiteszetiBiennale_latvanyterv_Mucsarnok_KobataKaoru_DKOKO20080822005.jpg
Kaoru Kobata

A merész kísérletezésekre buzdító kurátori gesztus alighanem erős visszhangra talál a kiállítók között. A most bemutatott magyar anyag kurátora, Július Gyula is határterületeket ötvöz: ő maga képzőművész, a csapata, a doubleNegatives Architecture Sota Ichikawa japán építészből, Kaoru Kobata japán designerből, Max Rheiner svájci művészből és Maróy Ákos magyar szoftverművészből áll. A csoport már 1998 óta kísérletezik az alulról szerveződő, építész nélkül, generatív módon megvalósuló struktúrák előállításával és a tér felmérésének új módszereivel, de - Korea és Japán után - Európában most először mutatkoznak be.

 
A kiállítás a szecessziós magyar pavilonban egy organikusan szerveződő, a környezet elemeinek (fény, hang, hőmérséklet, szél) változásából kinövő struktúra lesz, amelyhez az érzékelőket a pavilon körüli térben helyezik el. A vetített kép nem épület, hanem egy algoritmus eredménye, ami ugyanakkor megkapó, költői látványt eredményez és addigi létmódjából, a virtualitásból kilépve betölti a pavilon terét, dialógusba lép a századelő organikus díszítéseivel, az épület növényi formáival.
 

A neves szakmai zsűri ezzel indokolta a nemzetközi csapat kiválasztását a kilenc beérkezett pályamű közül: "a technológia poétikus felhasználása [...] új szerepkört kínál az építész és a használó számára egyaránt. [...] A pályamű erőssége, hogy több diszciplína képviselői közötti termékeny együttműködés eredményeként jött létre". Az elektronikus érzékelőkre és az egyedi fejlesztésű SuperEye szoftverre, wifi-kapcsolatra és ip-kamerákra támaszkodó, önmagát építő rendszer már nem a jelen, hanem a jövő építészetét idézi meg. Környezet és ember harmóniáját keresi, a változásokra adott rugalmas válaszokat, ami most az építészeti kutatások legújabb irányának gyújtópontjában áll.

 

A kiállítás a Velencei Építészeti Biennálé magyar pavilonjában 2008. szeptember 14. és november 23. között látható, a projekt internetes naplója a www.corpora.hu oldalon olvasható.