A századfordulón festett kópiái a maguk műfajában igazi mesterművek, kivételes technikai tudásról és a beleélés színészi képességéről tanúskodó alkotások. Több mint száz, az európai festészet történetét bemutató művészi másolatát a Szépművészeti Múzeum 1934-től 1945-ig állandó kiállításon mutatta be. A művészi másolás egykoron a művészoktatás és önképzés elfogadott gyakorlata volt. Általa az alkotónak lehetősége nyílt arra, hogy a lehető legközvetlenebb módon "beleélje" magát a klasszikusok festői gondolkodásába. Ám a másoló egyéni kézjegye, festői látásmódja még a leghűbb kópián is kitapintható marad. A művészek múzeumi szubjektív "jegyzetei" közé tartoznak Barabás Miklós, Brocky Károly, Székely Bertalan a párizsi Louvre-ban vagy a madridi Pradoban készült virtuóz akvarellmásolatai. A historizmus olyan nagyjai mellett, mint Benczúr Gyula vagy Kovács Mihály odaadással fordultak a klasszikus mintaképek felé a modernek is. Kiállításunkon Rippl-Rónai József, Gulácsy Lajos és Czóbel Béla Raffaello és németalföldi mesterek nyomán készült egyéni átiratai bizonyítják ezt. Általuk a látogató egyszerre gyönyörködhet Tiziano, Vermeer, Velázquez és Székely Bertalan, Benczúr Gyula vagy Gulácsy Lajos művészetében. Kiállításunkkal betekintést kívánunk adni a művészi másolat nagy múltú hagyományaiba. A 20. századot megelőzően a múzeumi másolás évszázadokon keresztül a művészek intézményes oktatásának és önképzésének szerves részét képezte. Egy klasszikus remekmű "újrateremtése" során a másolónak módja nyílt rá, hogy részletről részletre elmélyedjen a kiválasztott alkotás színkezelésében, festőtechnikájában, képi gondolkodásmódjában. E tanulási folyamat során szerzett ismereteit a másoló a későbbiekben saját gyakorlatába is beépíthette. Kiállításunk művei a "művészi" vagy frappánsabban fogalmazva az "eredeti" másolat fogalmába tartoznak, hiszen valamennyi bemutatott mű másolója és készülésének időpontja ismert. Tárlatunk két egysége egyúttal a művészi másolat két alaptípusába is bevezetést nyújt. Balló Ede művei az eredeti részleteiben is pontos másolatai, míg a bemutatott akvarellek inkább a művészek szubjektív képi "jegyzetei". Válogatásunk ezúttal a magyar festők tanulmányi utazásainak legfőbb célpontjaira, a nagy európai múzeumok (Louvre, Prado, Uffizi, Rijksmuseum) reneszánsz és barokk mestereinek alkotásaira összpontosít. A legkorábbi másolt munkák a 15. századi itáliai és németalföldi festészet remekei (Van Eyck, Rajnavidéki mester, Veneto). Ezt követik az érett reneszánsz északi és itáliai képviselői (Holbein, Raffaello, Giorgione, Tiziano, Tintoretto). Kiállításunk fő tengelyét azonban a 17. századi németalföldi és spanyol festészet jelenti, mindenekelőtt Rembrandt, Frans Hals, Vermeer és Velazquez alkotásai. Balló Ede művészi másolatai Balló Ede 1877-1881 között a Mintarajziskolán Székely Bertalan és Greguss Imre tanítványa, 1883-tól a Benczúr-féle Meteriskola növendéke volt. 1894-től 1923-as nyugdíjazásáig a Mintarajziskola alakrajzi tanárként működött. Másolatait azzal a céllal készítette, hogy általuk a hazai, szélesebb közönség is (csaknem eredetiben) találkozhasson az európai festészet remekműveivel. Kópiáit igen nagy körültekintéssel és a maga korában igen figyelemreméltó technikai felkészültséggel festette, különösen nagy súlyt helyezve előképei technikai megoldásainak, anyaghasználatának alapos és hiteles rekonstrukciójára. A Balló-másolatok a háború előtt igen népszerűek voltak. A remekművekről készült kópiákat Balló az Ernst Múzeumban és a Szépművészeti Múzeumban több alkalommal is nagy sikerű egyéni tárlatokon mutatta be. Műveit a fővárosi közönség 1934-től a háború kitöréséig a Szépművészeti Múzeum állandó kiállításán láthatta. 1934-ben Balló 108 másolatát ajánlotta fel a Szépművészeti Múzeumnak. E gyűjteményből válogatott 33 nagy méretű olajfestmény képezi kiállításunk fő tengelyét. 19. századi magyar mesterek akvarellmásolatai Tárlatunk másik egysége Barabás Miklós, Brocky Károly és Székely Bertalan gazdag másolat-gyűjteményéből ad válogatást. E kis méretű, virtuóz akvarellvázlatok szintúgy a Balló által is másolt korszakok és mesterek művei nyomán készültek. Olykor párhuzamosan élvezhető ugyanazon mű Balló-féle olajmásolata és több mestertől származó akvarellvázlata. 19-20. századi magyar mesterek olajmásolatai Válogatás Kovács Mihály, Benczúr Gyula, Györgyi Giergl Alajos, Paczka Ferenc klasszikus másolataiból, valamint az egykori I. számú, Benczúr-féle Mesteriskola másolatgyűjteményéből. Valódi kuriózumként néhány 20. századi modern alkotó klasszikus festménymásolatát mutatjuk be (Rippl-Rónai József, Gulácsy Lajos, Czóbel Béla). - Magyar Képzőművészeti Egyetem Kapcsolódó rendezvény: "Imitáció és kreáció". Másolat, replika, parafrázis a képzőművészetben a középkortól napjainkig. Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2004. október 28-30., csütörtök, péntek, szombat A kiállítás kurátora: Révész Emese, művészettörténész Megnyitó: 2004. szeptember 30. 18:00 óra A tárlat megtekinthető: 2004. szeptember 31. ? november 20. Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay-terem
További cikkek ebben a rovatban