|
A hungarikumok már a kertben kezdődtek, kürtőskaláccsal, pálinkával és katonazenekarral. Odabent a pinceszinti Lapidáriumban a Gesualdo Kamarakórus énekelt, mellette a Mithrasz-szentélyben rögtönzött moziteremben egész éjjel folyamatosan ment a Kishamis című dokumentumfilm legendás balatoni vitorlásokról, melyek közül a film címét adó hajót még a Széchenyi-család megbízásából egy skót mérnök tervezte, és már száz éve hasítja a Balaton vizét. A forró nyári éjszakában megkapó pillanatokat hozott a film, ritkán látható képeket a Balaton titkairól és a méltósággal teli, öreg vitorlásokról.
|
Az emeleti kupolateremben a sanghaji világkiállítás magyar szenzációja, a Gömböc modelljei bólogattak komótosan: középütt a Múzeum alapításának tiszteletére az 1802-es évszámot viselő, tömör üvegből készült példány, körben a falak mentén pedig azok a műgyanta Gömböc-modellek, melyeket a 2010-es sanghaji bemutatóra művészek festettek ki magyar motívumokkal és kortárs vizuális jelekkel; a ?hammbekaplak? meseszörnytől a ?négyszögletes kerekerdő? matematikai paradoxonjáig mindenből gömböc-minta lett. A kupolaterem mögött, a díszteremben igazi forró nyári pillanatokat élt át a közönség. A debreceni Valcer Táncstúdió keringőit, palotásait még csak rendesen megtapsolták, de amikor a Kék Duna-keringőt az utánuk következő Vajda Gipsy Koncertzenekar húzta alájuk, már tombolt a terem. Vajdáék innen még följebb vitték a hangulatot, majd a csúcsponton zöld selyem estélyiben megjelent Yuka Furudate, egy tokiói női cigányprímás, akiben a magyar cigányzenészek az újraszületett Cinka Pannát látják. Mindez a díszterem méltóságot árasztó táblaképei, Ferencz József, Kossuth és Sissi portréi alatt feledhetetlen pillanatokat hozott, ehhez képest Berec Péter harmonikakoncertje és az éjfélkor kezdődő reneszánsz lantmuzsika már csak ráadás lehetett.