áll, aki először kegyenc, majd lázadó volt, de politikai sakkjátszmája eltörpül amellett, hogy szinte egyszemélyben indította el a magyarországi humanizmus írott kultúráját. A tárlaton a korai reneszánsz eredeti forrásai láthatók. Néhány nappal később nyílik a Budapesti Történeti Múzeumban a Mátyás udvarának európai viszonylat-ban korai reneszánsz udvari művészetét eredeti műtárgyakkal és a XIX. századi historizmus műveivel rekonstruáló kiállítás. Az Iparművészeti Múzeum Beatrix királyné figuráján keresztül az itáliai majolikaművészet hazai elterjedését vizsgálja. A négy nagy tárlat közül utolsóként a Nemzeti Galériáé következik, ez a XVI.-XVII. századdal, vagyis a reneszánsz utóéletével foglalkozik, elsősorban a Jagelló-kor újraértékelésével.
Fesztiválképek, nyitás előtt
Képző
Két hét alatt közel kétszáz kulturális program egyetlen városban, s mindez évről évre több külföldi látogatóval. A tavasz idén is Budapesten kezdődik, de nem csak a zenerajongóknak, akik Japántól Spanyolországig jönnek hozzánk, hogy a magyar zenei kínálat mellett a világranglista élén álló szólisták, zenekarok és karmesterek produkcióit egy helyen elérhessék. A tavaszi fesztiválon erősen tör előre a képzőművészeti és kultúrtörténeti kínálat is.
A 2008-as fesztivál szlogenje, a Kelet és Nyugat Budapesten nem sok vizet zavar az események sorában: a kiállítások szorosabban kötődnek az idei Reneszánsz Év témaköréhez. Ebben a két hétben nyit az a négy nagy tárlat, amely az 550 éve trónra jutott Mátyás király udvari kultúráját dolgozza fel. Az Országos Széchényi Könyvtár kiállításának középpontjában Vitéz János
A hazai reneszánsz feldolgozását kisebb kiállítások folytatják, egyedi karakterekkel. A Vendéglátóipari Múzeum a reneszánsz konyhaművészetét, ötszáz éves recepteket kelt életre, a Vízivárosi Galériában 34 kárpitművész mutatja be gobelin vázlattervét az évfordulóra készülő Corvin-kárpithoz. A Csók Galéria Kis magyar Quattrocento-kiállítása a firenzei reneszánsz festészeti újításait, a perspektíva és a kompozíció szabályait kortárs alkotásokkal közelíti meg, a Fiatal Képzőművészek Stúdiója tárlata a vizuális művészetek jelenben zajló technikai reneszánszát választotta témájául.
A fesztivál második nagy témája, a Világok találkozása már inkább az interdiszciplinaritás felé mozdul el. Több egyéni kiállítás választotta ezt témájának, mint a Godot Galéria Szurcsik József munkáival, a Nádor Galéria a tolerancia és a párbeszéd kortárs értelmezésével, az Artpool P60 művészeti központ a kapcsolat alapú művészet vizsgálatával, vagy a Mednyánszky Galéria idős és fiatalabb festőnemzedékek párhuzamos bemutatásával. Izgalmas anyag áll össze a városligeti Palme Ház kiállításán, ahol a hazai fiatal alkotók mellett japán, észt, holland, amerikai, francia, angol, német és izlandi vendégek mutatkoznak be sok műfajban.
A Platán Galéria egy lengyel és egy magyar festő munkáit hozza párhuzamba, az Inda Galéria átjárásokat keres egy bolgár és két magyar művész képnyelve között, a Pataky Galériában egy grafikus, egy festő-szobrász és egy textilművész (Orosz István, Barabás Márton és Katona Szabó Erzsébet) munkái találkoznak, az Ernst Múzeumban az új lipcsei festőiskola mutatkozik be. Lesz látványos kirakatszínház jelmezekből, maszkokból a Nemzeti melletti Zikkurat galériájában, ez évi sajtófotó a Nemzeti Múzeumban, amellett esélyegyenlőségi fotókiállítás. És több szabadtéri helyszínen jelentkezik egy Erdélyt bemutató kiállítássorozat, a Szabadság téri parkban óriásfotókkal, a Millenárison karikatúrákkal és szénaszobrokkal.
Budapest gazdagon terített asztal lesz a következő hetekben a művészetkedvelők számára. Az idegenforgalom szempontja azonban csak a programkínálatból szorult ki. A látogatói statisztikák továbbra is azt jelzik, hogy minden harmadik vendég külföldről jön, és ez azt mutatja, hogy Magyarország a kultúrturizmus egyre keresettebb célpontja.