Átgondolt folyamatok, precízen felmért igények érezhetők a friss formatervezők munkái mögött. Az a fajta kommunikáció, amely egyén és rendszer, tér és életmód, termék és fogyasztó között valóban működik. Közel harminc diplomázó kezeli ? egyelőre csak tervekben és prototípusokban ? a világot jól megválasztott eszközökkel, átlátható és korhoz-használóhoz simuló megoldásokkal, legyen az szállodai szoba berendezése vagy iskolásoknak szánt miniatűr tankert. Apró ötletekkel és nagyszabású találmányokkal egyformán újat mondanak, és miközben figyelnek a hagyományokra is, nem egy utópikus valóság tárgyait álmodják, hanem a mai városi élet elvárásaihoz alkalmazkodnak egy magasabb szinten.
Tehetséges és igényes csapat, használható ötletekkel, logikus megoldásokkal. Persze nem egyformán mutatják fel, amit tudnak, de a komplex gondolkodás, a termék elő- és utóéletének átgondolása a használaton túl, az anyagban megfogható felelősségtudat olyan átütő, hogy emögött elhalványulnak a különbségek. Mert bár nem azonos tudást igényel Koroknai Máté fiatal felnőtteknek készült, elefánt formájú porszívója vagy Kertész Attila hurkolt kertibútor családja, mégis közös nyelven beszélnek. Pontosan azt az összhangot keresik lehetőség és valóság között, amit Volosin Viktória jelnyelvet átalakító tolmácsgépe zseniális ötletek ötvözésével megtalált: berendezése képes átalakítani a beszédet jelnyelvvé és fordítva, hogy a segítségével siketek és hallók megértsék egymást. A szociális érzékenység az ő munkájában egyértelműen megfogható, de a többi tervnek is lényegi eleme.
Mobilitás, rugalmasság, a fantázia és a térbeli szabadság ennek a nemzedéknek abszolút érték és eszerint alkotnak tárgyakat. Hátra kötözhető, könyvként nyíló alkalmi táskát, mint Gyenes Orsolya, vagy szelvényekre bontott, modulonként összerakható családi házat, mint Agg Benedek. A legkomplexebb terv a diplomadíjat nyert Földényi Irmáé; ő azt az energiát transzformálja világításra alkalmas árammá, amit az autópályák oldalfalára szerelt lamellák légáramlásban végzett mozgása termel. De a léptéktől függetlenül már biztos, hogy ezek a tervezők egy új designban gondolkodnak, ami az egyelőre hiányzó magyar iparnak ugyanolyan kihívás, mint a fogyasztóknak.