(MTI) - A fotográfus alkotásai Narvában, az orosz határ menti észt nagyvárosban, a Várban csütörtöktől láthatók; a Moldva - Létköz című tárlat 24 képet tartalmaz a csángó magyarokról .

   
Hegedűs Dóra elmondta: a tíz éve folyó magyar oktatási programot segítő civil szervezet elnökeként 2006 és 2009 között rendszeresen utazott a Kárpátokon túlra a csángó magyarokhoz és fotózott. Fekete-fehér dokumentarista sorozata a Szeret folyó völgyében több száz éve együtt élő népek mindennapjait örökítette meg.
   
Képein csángó magyar, román és cigánygyerekek néznek a lencsébe, a felnőttek állatvásáron alkudoznak, a ló fogazatát vizsgálják, a zsidó temetőben egy apró cigánylány jön szembe a fényképezőgéppel egy macskával a kezében. A moldvai régióhoz tarozó megye központja Bákó egykori zsidó kereskedőváros, ahol már csak a zsidók sírjai vannak - fejtette ki a művész.
   

Mint hozzátette, a csángó magyarok, románok és cigányok falvai elkülönülnek ugyan egymástól, de az emberek között nem feszülnek ellentétek, az egymásra utaltságban megtanultak egymás mellett élni. A Szeret völgye tehát toleranciát, alkalmazkodást mutat - jegyezte meg Hegedűs Dóra.

   
Két fotósorozata, mintegy húsz kép Fiktiv noir címmel péntektől a Tallinni Magyar Intézetben látható. Ezek megrendezett műtermi fotók, mindkét sorozat egy-egy történetet beszél el. Az egyik a 20-as évekre jellemző film noir (fekete-fehér) stílusban előadott gengsztersztorit elevenít meg a képeken, mintha egy régi filmforgatáson fotózott volna. A művész a műteremben kialakította a helyszínt, beszerezte a korabeli kellékeket, kosztümöket, a világítást is úgy alakította, hogy a sorozat az 1920-as éveket idézze. A másik sorozat, a Fehér özvegyek az 1950-es évek stílusában színes anyagra fotózott krimi, amelyben két barátnő elmeséli, miként tette el láb alól a férjét. Mindkét sorozatra a feketehumor jellemző - mondta Hegedűs Dóra.
   
Narvában és Tallinnban január végéig látható Hegedűs Dóra fotókiállítása.