(MTI) A művésznő a gdanski Przymorze negyedben 1970 és 73 között épített, 700 méter hosszú, 11 emeletes és 5500 lakosú épülettömb modelljét hat téli hónap alatt horgolta meg 2005 és 2006 fordulóján. Julita Wójcik ebben az épületben nőtt fel, és a modell elkészítéséhez több kiló fehér és rózsaszín fonalat használt fel, amelyet az egyik panelben található textilüzletben vásárolt ? mondta Felvidéki Eszter, a kiállítást szervező Lengyel Intézet munkatársa.
A Przymorze lakótelep megálmodója és építésze, Tadeusz Rózanski olyan urbanisztikai létesítményt tervezett, amely nagy hatással van a külső szemlélőre: látványa csodálattal vegyes borzadályt kelt. A lakótömb homlokzatát nemrég infantilis, rózsaszín sávokkal díszítették. Ezeket az újításokat a művész hűen ábrázolta modelljén.
Wójcik horgolt valósága egyfelől együttérző: bemutatja, hogy a lakók törekvése életterük személyesebbé tételére érthető, másrészről azonban kritikus, hisz segít láthatóvá tenni, hogy az egységes szemlélet hiányzik, a stíluskavalkád sokszor esztétikai szempontból igen káros.
Julita Wójcik a panelház lakóinak mindennapi fáradozására, az egyéni ízlés és a modern építészet küzdelmére reflektál. Mindkét homlokzat magán viseli a lakók kézjegyét, a személyes tér kialakításának vágyát és igyekezetét. A lakók közül volt, aki az eredeti, egyszerű ajtót díszesebbre cserélte, az erkélyeket ormótlanul beépítették, növelve ezzel a lakótereket.
Julita Wójcik munkáiban a hétköznapi tevékenységek művészi szintre emelése következtében a valóság és a művészet közötti határ elmosódik. A horgolás, söprögetés, kertgondozás, köztéri halastavak, madáretetők építése vagy a sárkányeregetés olyan tevékenységek, melyek közvetlenül nem kapcsolódnak a művészethez, sokkal inkább a mindennapi élethez, olyan tennivalókhoz, amelyek egy letűnt kor emlékét idézik. Wójciknak az a koncepciója, hogy a mindennapok cselekvéseit a művészet rangjára emeli, miközben megfosztja a művészet fogalmát elitista jellegétől ? foglalta össze az intézet munkatársa.
A Hullám panel, amely a varsói Zacheta Nemzeti Galéria tulajdona, augusztus végéig látható Budapesten.