A jövő értékeit kutatja a Műcsarnok 2011-ben

Képző

 

(MTI) - "Az elmúlt öt évben számos fejlesztést véghezvittünk. A legfontosabb eredményeket a kommunikáció terén értük el, ez utóbbi ugyanis a legfontosabb feladat. A Műcsarnok ma a kortárs művészetről ad tájékoztatást" - fogalmazott a főigazgató, kiemelve: a kortárs kiállítások mellett számos társrendezvényt tartanak a kiállítóhelyen. 
    

Az igazgató elmondta: a következő öt év programja az előretekintésről szólna. "A pályázatom szlogenje: a művészet jövője, a jövő művészete. Azért választottam ezt, mert úgy érzem, egy olyan művészeti és társadalmi pillanatnál járunk, amikor érdemes elgondolkozni, melyek azok az értékeink, amelyeket a jövőben is értékesnek tartunk" - mutatott rá Petrányi Zsolt, hozzátéve, hogy ilyen értelemben az értékekről való gondolkodás szinonimája az értékteremtésnek. Az igazgató szerint a Műcsarnok felelőssége abban áll, hogyan viszonyul kiállításaival, művészeivel a jövő értékeihez, és ehhez hogyan tudja minél jobban összehangolni programját más művészeti intézményekkel. 
    
Az összefogásról szól a december közepén nyílt, március 6-ig látható Taiwan Calling című kiállítás is, amelyet a Ludwig Múzeummal közösen rendeztek, s amelynek két "altárlata" párhuzamosan fut a két intézményben. "Példa nélküli a magyar művészeti életben, hogy két nagy intézmény ilyen nagyszabású együttműködést valósítson meg. Két különböző szempont alapján mutatkozhat be ugyanis a tajvani kortárs képzőművészet" - mondta Petrányi Zsolt. 
    
A 2011-es év első új kiállítása is az együttműködésről szól majd: az Egyszerű többség - Fiatal művészcsoportok együttműködése című, március 19. és április 24. között látható tárlat a kortárs művészet legfiatalabb generációinak munkáiból válogat, egy helyszínen állítva ki képzőművészettel, építészettel és dizájnnal foglalkozó alkotókat, lehetőséget adva a szcéna tagjainak a párbeszédre.
Nyár elején két nemzetközi hírű művésznek nyílik kiállítása a Műcsarnokban: a belga festészet meghatározó alakja, Michael Borremans retrospektív tárlata várhatóan május 14. és június 26. között lesz látható, majd a Párizsban élő Xavier Veilhannak nyílik kiállítása július 9-én.
    
"Michael Borremans nem megtagadva a belga szürrealizmust és René Magritte szellemiségét a festészeti hagyományra épít, de teljesen új világot mutat fel" - hangsúlyozta a főigazgató. Xavier Veilhannról pedig úgy vélekedett, hogy a Párizsban élő művész nevéhez az elmúlt évek legizgalmasabb kiállításai fűződnek. "Az utóbbi évek nagy szenzációja volt, hogy a versailles-i kastély kortárs kiállításoknak adott otthon. Veilhann volt a második meghívott, és ő volt a legszellemesebb, leginnovatívabb" - mondta Petrányi Zsolt, aki kiemelte: a művész nagyon izgatott a Műcsarnokban kiállítandó installációja miatt. 
    
Október 8. és november 13. között lesz látható a Műcsarnok és az Aviva Életbiztosító közös kiállítása, amely a 2009-ben létrehozott kortárs képzőművészeti díj hat, 2011-es jelöltjének alkotásait mutatja be. A főigazgató elmondta: nagyon büszke a díjra, hiszen az kiemelkedően magas, 5 millió forintos jutalommal jár. A brit Turner-díjhoz is hasonlított elismerésre 40 év alatti művészeket jelölhet a felkért hat szakember. 
    
A Műcsarnokban a jövő év utolsó kiállítása a kolozsvári művészeti színtérrel fog foglalkozni Angel Judit muzeológus rendezésében. A kiállításon az ezredfordulót követően Kolozsváron megjelent és azóta nemzetközileg is jegyzett művészgeneráció munkái lesznek láthatóak.
    
Az Ernst Múzeumban az év egy profi gördeszkás-képzőművész, az amerikai Ed Templeton kiállításával indul majd: a január 22. és március 20. között látható tárlat nem titkolt célja, hogy a fiatalokat is megszólítsa. "Gördeszkásként sokat utazott, ebből az élményanyagból építkezik. Hihetetlen szociális körképet ad napjaink Amerikájáról" - mondta a művészről a főigazgató, kiemelve, hogy Templeton megszokott formabontó kiállításaihoz mérten az Ernst Múzeumba is mintegy kétezer műtárggyal érkezik. 
    
Április 1-jén nyílik meg a Derkovits-ösztöndíjasok beszámolótárlata, amely május 29-éig lesz látható. Június 10-én a legfiatalabb japán képzőművészet mutatkozik be a Nagymező utcában Télikert - Micropop fantázia a kortárs japán művészetben címmel. A főigazgató elmondta: a micropop kifejezést a tárlat kurátora, Midori Matsui találta ki, és a XX. század végén - XXI. század elején indult generáció egyedi világlátására utal. 
    
Petrányi Zsolt ugyanakkor kiemelte, az Ernst Múzeum 2011-ben is teret nyújt a magyar középgeneráció számára: szeptember 17. és november 13. között Szolnoki Józsefnek nyílik tárlata. A jövő év a dunaszerdahelyi, sokszorosan díjazott képzőművész, Németh Ilona kiállításával zárul, aki új műveit mutatja be a közönségnek. 
    
A Műcsarnok Kiemelten Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatói posztjára november 18-án írt ki pályázatot a - tulajdonos - Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A pályamunkákat december 7-én kellett benyújtani, azokat a határidőt követő 30 napon belül bírálják el.