Jövőkép helyett

Képző

A LOW keretében február-márciusban hollandok özönlik el Budapest kiállítóhelyeit. A Kiscelli romtemplomába is jutott néhány. Ez a hely régóta kitűnik a bemutatott tárlatok szellemi szabadságával, még Hermann Nitsch-et is kibírta (kapott is érte rendesen), és most is a kiállítás alkotó elemévé lett. Mert az anyag nagyon heterogén, van benne zseniális elgondolás, izgalmas újdonság és közepes vagy szerepet tévesztett mű - a templomtér rendezte össze a sokféleséget valamilyenné. Nemcsak helyet, de karaktert, sőt minőséget is adott a kiállításnak, kisimította az egyenetlenségeket és kontextusba helyezte az egymással nemigen kommunikáló munkákat.
 

aernoutmik.jpg
Aernout Mik videója

Aernout Mik fix beállításból készít videókat. Fejvakarást sokféle változatban, abszurd módon felerősített hanggal, vagy gazdátlan gyerekhordát, amelyik dobozokból ágyaz meg magának egy külvárosi parkolóban. Utóbbi nem metafora, hanem maga a XXI. századi emberlét kísértete. Ugyanennek a másik oldalát, az abszolút szervezettséget építi meg az Atelier Van Lieshout csoport, mely a Rabszolgatelep projekt két épületmakettjét hozta ide, egy zéró energiafogyasztású, gépiesített társadalom két egységét, ahol az ergonómia és a termelés minden mást kiiktat, az ember egy hasznos termelő egység, a lakhely egy racionálisan kialakított haláltábor, a pláza ennek egy funkcionális alegysége az ösztönök rendezett kielégítésére.

 

lieshout.jpg
Az Atelier Van Lieshout csoport munkája

A Société Réaliste politikai átmenetekre szakosodott "trendügynöksége" számok, színek, piktogrammok és százalékarányok rendszerévé varázsolja az európai történelmet, Falke Pisano pedig négy videóra installált párbeszédet csinál egy soha létre nem jött szoborról, ízeire szedve az alkotás, a befogadás, mű és művész, mű és közönség kölcsönös reakcióit. A Bik Van der Pol művészpáros egy neonfeliratot lógat be a hatalmas térbe, sajnos, a Gauguin-idézet eltűnik a homályban, nem győz meg a kortárs művészet forradalmi erejéről, pedig ez a célja. Sokkal elevenebb Krijn de Koning térképzete, aki felépített egy kétemeletnyi állványt, és a tetején egy almazöld fülkéből megmutatja azt, amit sohasem látunk: innen fentről a tér ma is templomnak látszik, visszaáll egésszé, ami egykor megcsonkult. Utópia a javából.