"Kaszás Rékával műteremtársak voltunk az egyetemen. A közös szellemi közeg, az azonos térben folyó tevékenység lehetővé tette az egymás munkájába való folyamatos betekintést. Végigkísérve az egyetemi évek munkásságát, külső megjelenésében változó, szellemiségében viszont rokon alkotások létrejöttét volt alkalmam megfigyelni. Kaszás Rékára alapvetően jellemző a dolgok iránti kíváncsiság, könnyedség és humor. Munkáiba olyan tárgyakat, motívumokat, anyagi minőségeket emel be, amelyek nem tartoznak a klasszikus festészeti hagyomány eszközei közé. Például képsorozatban rögzített geometrikus motívumokat, azokból felépülő interferálódó rendszereket. Az elkészült munkák nem teljesen alaptalanul Op-Art-os előképeket hívtak elő a nézőből, azonban valós gyökereik a vidéki házak festett szobáinak geometrizáló hengermintái voltak, amelyek a konstruktivista hagyomány provinciális továbbéléseiként is értelmezhetőek. Már ekkor megjelent a munkáira jellemző "visszatekintő színhasználat", amelyen előző korszakok, életszakaszok egykor divatos színeinek megjelenítését értem. Jellemző ez későbbi, plexi dobozokban installált munkáira is, ahol az egyes motívumok mobilitására helyeződött át a hangsúly, és türelemjáték szerű kompozíciókat eredményezett, műanyagok felhasználásával. Kaszás Réka legújabb, itt látható munkáit tematikailag a hagyományos festészethez való közelítés jellemzi, nem nélkülözi azonban az újító szándékot és a komponálási módjában megnyilvánuló humort sem. A szűkszavú csendéleteken olyan tárgyakat láthatunk, melyeket kivetett magából az aktuális lakáskultúra, és leginkább 20-25 évvel ezelőtt élt gyermekek kincsesládájából előkerülő kacatokra emlékeztetnek. A leszűkített tárgyválasztás és a többnyire párban való megjelenítés feszült helyzetet eredményez. Kapcsolatot próbálunk teremteni a tárgyak között, melyekről mégiscsak kiderül, hogy vélt vagy valós emlékek formájában érzelmi minőséggel ruházódnak fel és korántsem semlegesek számunkra. Zárt szimbólum rendszert azonban ne keressünk a tárgyak között, inkább mobilis idézetekként fogjuk fel őket, melyek a lehetséges értelmezések ellentétes aspektusait egyszerre képesek felmutatni. A hagyományos technikával készült olaj-vászon képek színvilága Morandit idézi, azonban tárgyainak formái nem törekednek, nem törekedhetnek az állandóságra, épp ellenkezőleg, a mulandóságot juttatják eszünkbe és ezzel az értékvesztéssel teljes a létjogosultságuk a csendélet műfajában. Az itt kiállított munkák másik csoportját a tájképek alkotják. Kaszás Réka motívumválasztása a 70-es évek konjunktúráját idézi, mikor is gombamód szaporodtak az akkor szépnek és praktikusnak gondolt vidéki családi házak. Az adott korra jellemző általános áruhiány mindenkit kreatív hobbifoglalkozásokra bírt és jellegzetes vizuális struktúrákat hozott létre. Gondolok itt többek között a "kockaházra", "hullámpalára", "metlakira", "blokktéglára", "csempemozaikra", vagy a "hegesztett kerítésekre" és fehérre meszelt "autógumi virágtartók" sajátos megjelenésére. Kaszás Réka ezeket az elemeket emeli be a romantikus tájképi hagyományba. Az emberi tevékenység jeleit felmutató, ám magát az emberi test ábrázolását nélkülöző terei nyomasztóan hatnak és kíváncsivá teszik a szemlélődőt. Ne dőljünk be azonban a csak látszólagosan megszerkesztett tér illúziójának. A festő által létrehozott terek erősen fiktív jellegűek, és inkább rokoníthatóak a metafizikus, szürrealista hagyománnyal, mint az úgynevezett realista vagy klasszikus perspektívát alkalmazó ábrázolási szokásokkal. Képein édes naplementében fürdőznek a számomra etruszk szarkofágokra emlékezető kockaházak, melynek falai közt ünnepi ebédre várják Farkas Istvánt a Futrinka utca lakói." - Halmi Horváth István megnyitó beszéde Kaszás Réka életrajzi adatai: 1976-ban születtem Csornán Iskolák: 1996- 2001 Magyar Képzőművészeti Egyetem, Festő szak, vizuális nevelés- tanár szak, Mesterem Szabados Árpád. Egyéni kiállítás: A.P.A. Tájképek: Valóság és illúzió, Bp. Tájak, Majori Galéria, Bp. Csoportos kiállítás: Felező, Cadre Rouge, Bp. Tiszta Szívvel, Cadre Rouge, Bp. Tiszta Szívvel, Cadre Rouge, Bp. Deutche Telekom kiállítás, MKE, Bp. Shiller- Opel Szalon, Bp. Veszprémi Egyetem Würth Környezettudományi Konferencia, Debrecen Egri Akvarell Biennálé Bőr, MKE, Bp. A kiállítás megtekinthető: 2005. június 14. - július 03. A kiállítás helyszíne: Ráday Galéria, 1092 Budapest Ráday utca 8.
További cikkek ebben a rovatban