Ezeket az éveket mutatja be a Ludwig Múzeumban látható kiállítás, tematikusan, kronológiailag követve az eseményeket. Először a Kassák Ház korszakáról, majd a Nancy Fesztiválról és a párizsi fellépésekről, a Szobaszínház időszakáról, a Squart színházról, a rotterdami, düsszeldorfi előadásokról és a New York-i Andy Warhol utolsó szerelme című darabról készült felvételeit láthatjuk a Ludwig Múzeumban. Ezek az előadások mára legendává váltak, egy korosztály emlékezetében élnek, megtermékenyítve a jelen színjátszást bátor, kihívó előadásaikkal. Kovács Endre fotói éppen ezért aktuálisak ma, mert egy korszak szabadság keresésének, egy adott társadalmi rend kereteinek szétfeszítési kísérleteit dokumentálja felvételein. Ezek a képek mégis többek mint egyszerű dokumentációk, mert a fotók mindig figyelnek valami olyan dologra, amely a fotósnak akkor - fontos volt. Legszembetűnőbb első korszakában megfigyelni, milyen jelentős a színészek és mögöttük az ember megfigyelése és ábrázolása. Elmosódott fekete-fehér hátterekből kiemelkedő élő, sőt a szerepét mélyen átélő, az önmagát adó művészről, művészekről szólnak képei, akik többet akarnak egyszerű játéknál, akik a vágyaikat adják az előadásba. Második időszakában, Nancy Fesztivál idején több a dokumentatív fénykép, amely a megváltozott a ?kapitalista szabadság? helyszínét és az abban lubickoló, kávézó, fesztelenül csevegő színészeket ábrázolja. A harmadik időszak a Szobaszínház már inkább az előadásokat mutatja be. Kemény fények, erős árnyékok, maszkot viselő emberi testek, melyek deformáltságát a fény-árnyék viszonya is nyilvánvalóvá teszi. Érdekes a Sziget Performance is, amely először és utoljára ábrázolja, még ha groteszk humorral is az embert, a színészt a természetben. Igaz úgy, ahogy az Úr teremtette, anyaszült meztelen. Az elhíresült rotterdami kirakati előadások fotó dokumentációja, nem mond többet a előadásról készült videofelvételeknél, de aki azokat nem látta, valami újat, rendhagyót ismerhet meg Kovács képeiből. Az utolsó korszakot bemutató, New Yorkban készült fotók színesek. Vajon miért itt használt először színes nyersanyagot a művész? Ezek az Andy Warhol előadás részleteit,a New York-i aurát és a viselkedési normákat feszegető avantgárd bemutatásai. A több mint három évtized után az Egyetemi Színpad társulatából Halász Péter vezetésével kivált tehetséges, fiatal csoport, amely megteremtette és világszínvonalra emelte a magyar avantgard színjátszást, mára hazatért, sőt hazaérkezett. Bár a világot legálisan és illegálisan bejárta és színháztörténetet alkotott, ma mégis itt él, Magyarországon, szinte mindenki , abból a kiváló csoportból. Őket mutatja be Kovács Endre - ahogy Halász Péter mondja róla - a pillanatot dramatizálva. Baksa- Soós Vera kurátor szervezésével láthatók ezek a fotók a Ludwig Múzeumban. A kiállítás megtekinthető: 2004. szeptember 9. - október 10. Helyszín: Ludwig Kortárs Művészeti Múzeum - Bp. I. Szent György tér 2. Vajda Ildikó - ARTNET
További cikkek ebben a rovatban