Ami első látásra feltűnik ebben a sokféleségben, az az egyes műfajokon belüli koherens szemlélet. Az a hozzáállás, amivel a könyvtervezők nem csupán a tárgy megformálását tartják fontosnak, hanem további tartományokat kapcsolnak hozzá. Vagy ahogyan a fotósok ráközelítenek egy témára és azt rezzenésnyi gesztusokkal módosítják, variálják, keresik a kifejezés határait, óvatosan letapogatják, meddig tartható a kapcsolat a valósággal. És látványos az új kifejezési terepek keresése, a műfaji határok kitágítása.
Talán ez a legerősebb karakter az idén: a hagyományos eszköztárakkal való szakítás. Kevés munka tartja meg a kialakult kereteket. Csak néhány komplex csomagolás, termékarculat jelent meg, ezek visszafogott, pontos, kevés hatással dolgoznak. Erős csapat a könyvtervezőké, itt a hagyományos népmeséktől Balogh Andrea cirkuszkönyvéig nagy a változatosság. Sokan találtak új, járható utakat: a könyvtervezésben például Nagyné Iván Katalin köszönésformákat magyarázó, felnőtteknek szóló "tankönyve" az egyes képrétegek megmozgatásával, áttűnésekkel, háromdimenziós megoldásokkal a régi tér-mesekönyvek metódusát innovatív módon újítja meg. Gálik Gyöngyi társadalmi fogszabályzó-kísérlete is egyfajta illemtan, amely a vizuális jelekből gazdagon, sok szférát bevonva épít rendszert.
Pagels-Tóth Anna reflexiói a rohanó, zaklatott, stresszes nagyvárosi életre a piktogram puritán megjelenését és a képregény izgalmát fogják egybe. Az ő munkáján pontosan mérhető, milyen társadalmi elkötelezettséget kell felvállalnia ma a vizuális kommunikációnak. Ragyogó ötlet Bóna László társasjátéka, amellyel egy regényt, egy történelmi korszakot és annak vizuális elemeit hitelesen épített sokoldalú játékká. Az elemek, a megformálás, a szabályok szépen összecsengenek, és ettől a játék varázsa fölerősödik.
Az animációban a meglepő hatások, a fotóban a következetes gondolatmenet jellemzi a diplomamunkákat. Kovács Katalin fotósorozata a gyerekkori élményeket a családtagok meztelen testével játszatja el, intenzív szeretet járja át a képeket, az idősíkok megsokszorozódnak az éjszaka sötétjében felvillanó testek látványában. Szesztay Csanád fiktív családfotói is az álomszerűséggel operálnak, Lajti Virág sorozata a fóti gyerekotthon lakói és a kastély arisztokrata tulajdonosai között kezdeményez viszonyt, itt a vágyak, az elfojtások dominálnak.
Öt héten át mutatta be a MOME a Ponton Galériában, hogy mivel indítja útnak a pályakezdő tervezőket. Aki figyelte a kiállításokat, láthatta, merre indul az alkalmazott művészet a következő években Magyarországon - ha a hazai ipar is mellé áll.