Kínai tekercs-festmény támasztotta fel a műtárgypiacot

Képző

A Tizennyolc arhat című festmény, egy a XVI. században élt Ming-dinasztiabeli művész, Vu Pin (Wu Bin) alkotása egy sanghaji magángyűjtőhöz, Liu Ji-csienhez (Liu Yiqian) került a kikiáltási ár majdnem nyolcszorosáért, több mint 169 millió jüanért. Az arhat (kínaiul luohan) olyan buddhista szent, aki a megvilágosodás legfelsőbb fokán áll.

A Poly International őszi aukcióján ez volt az egyik műalkotás - összesen három ilyen volt -, amely meghaladta, vagy megközelítette a százmillió jüanos záró értéket. Szakmabeliek szerint ez azt jelzi, hogy a kínai művészeti piac, amelyre a válság igencsak rányomta a bélyegét, kezd éledezni. A kínai festményért adott eddigi rekord összeg 10,7 millió dollár (1,9 milliárd forint) volt; még 2008-ból, a válság előtti időből. Akkor egy ugyancsak a Ming-dinasztia korából származó darabért, Csiu Jing (Qiu Ying) alkotásáért fizették ki ezt az óriási összeget.

A Tizennyolc arhat szerzetesek különös részletességgel megjelenített vándorlását ábrázolja mitikus állatok kíséretében egy hegyi tájon. Tulajdonosa egykor maga Csienlong (Qianlong) császár volt. Ennek igazolásául magán a tekercsen ott díszlik az uralkodó saját kezű kalligráfiája.

"Egy ilyen klasszikus kínai festmény hangulatát, filozófiáját és történelmi jelentőségét csak a kínaiak képesek igazán értékelni" - jegyezte meg Li Ta (Li Da), a Poly International vezérigazgatója a Reuters munkatársának. Hozzátette: a nyugati impresszionisták műveiért és a kortárs alkotásokért kifizetett összegek alapján úgy érzi, a kínai művészet még mindig alulértékelt.