Magyar fődíj a Montrouge kortárs képzőművészeti biennáléján

Képző


raczmarta-hubleranos-szentirmaitamas-vagijanos_fodij_montrougebiennale_ujra.jpg
A győztes mű

(MTI) - A Párizs melletti kisváros szanált, 4 ezer négyzetméter alapterületű gyárépületéből átalakított kiállítóhelyen Jean-Loup Metton polgármester kezdeményezésére második alkalommal kerül megrendezésre szeptember 26. és október 25. között a fiatal európai kortárs alkotókat bemutató kiállítás, amelyre kilenc ország (Magyarország mellett Ausztria, Franciaország, Lengyelország, Litvánia, Olaszország, Portugália, Spanyolország és Szlovákia) kilencven művésze kapott meghívást.

 
A tíz magyar alkotást egy független szakmai zsűri válogatta ki a Fiatal Kortárs Állásfoglalások című csoportos tárlaton, amelyet a Párizsi Magyar Intézet (PMI) közreműködésével a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa idei felvezető évének hivatalos programjaként májusban a pécsi Zsolnay-gyárban rendeztek meg.
 
A kiállítás magyar kurátora, a Párizsban élő Stenczer Sári elmondta: Nyugat-Európában megszokott dolognak számít, hogy a kortárs művészek reflektálnak a társadalmi problémákra, míg Magyarországon a szakmabeliek is úgy gondolják, hogy nálunk ilyen alkotások nem léteznek, mert az embereket az ilyen témák nem érdeklik. Az erre a tematikára kiírt pályázatra mégis 230-an jelentkeztek, akik közül 38-an mutatkozhattak be Pécsett, majd a legerősebb állásfoglalásokat tükröző munkák közül tíz jutott el a franciaországi tárlatra.  
 
Míg az európai válogatásban a legtöbb mű vászonra készült olajfestmény, addig a magyar alkotások szinte mindegyike szakít a tradicionális technikákkal. A fődíjas mű - egy betonból és kiselejtezett orosz nyelvű könyvekből felépített oszlopszerű test, amelyben a két anyag légmentes tömör egységet alkot - Rácz Márta médiaművész, Hübler János Mátyás szobrász, valamint Szentirmai Tamás és Vági János építészek alkotása.
   
"Ez az a mű, amely senkit nem hagy érzelem nélkül ... Az ideológiákról szóló, kihajított könyveket hiába próbáljuk a beton alá temetni vagy egyszerűen kidobni, nem tudjuk, hiszen ebben nőttünk fel" - hangsúlyozta a magyar kurátor. Stenczer Sári szerint a "növekedési struktúrák" cím azt jelzi, hogy a szobor egy lakótelepi házra emlékeztetően alapelemekből áll, és a konstrukció tulajdonképpen folytatható. A két alapelemről, a könyvről és a betonról mindenki arra asszociál, amire akar: egész más a mű jelentése Magyarországon azoknak, akik éltek a kommunizmusban, mint Franciaországban.
   
A nemzetközi zsűri nagy tetszését egy másik magyar alkotó, Szabó Eszter miniatűr akvarelljei is kivívták. Az emberi alakokról készült érzékenyen finom, de ugyanakkor nagyon karakteres, humorral teli színes munkák fogják illusztrálni az idei évadban a PMI havonta megjelenő műsorfüzetének címlapját - jelentette be a megnyitón Ecsedi-Derdák András, a PMI igazgatója.
   
Az európai utazó biennále kilencven alkotása 2010 szeptemberében érkezik Pécsre, Európa Kulturális Fővárosába.