A gyorsan nagykorúvá lett rendezvény-sorozat az idén tornacipőjét határozott mozdulattal tűsarokra cserélte: a programkínálatból eltűntek a lazábban kapcsolódó, nyitottabb lehetőségek, mint a Próbajárat, ami végigkalauzolta Budapest design üzletein az érdeklődőket ? helyette vásárlási akciókat kínál alighanem ugyanazokban a boltokban, amelyek tavalyig az árukínálatuk mellett még csak úgy be is mutattak valami izgalmasat. Most is van ilyen, de már kiállításként tálalja egy-egy üzlet a dán design vagy a nemzetközi pályázatok ? esetleg saját cégük ? újdonságait. És nyoma sincs a Designtrapp városi sétáinak, amelyekre az előző években akkora volt az érdeklődés, hogy hetekkel előbb kellett jelentkezni. Lekopott a tinédzserbáj az egészről, helyette viszont profi lett. Új logóval, új arculattal, de a korábbi színvonalat megtartva kapcsolódik az európai design eseményekbe a Budapest Design Hét. Jó esélyekkel pályázik arra, hogy a londoni 100% Design fesztivál méltó párja legyen.
A nyitó eseményre, az Erzsébet téri Gödör fölé, a még mindig csak ilyenkor működő Design Terminálba azokat a magyar formatervezőket, tipográfusokat, divatcégeket, autódesignereket hozta, akik a nemzetközi színtéren keresett márkák: Nanushka öltözeteit, az Etalon audio készülékeit, az egészen fiatal Obendorfer Dávid ülőbútorait és a százéves Ajka Kristály ólomkristály poharait, könyvterveket és számítógépes animációkat, orvosi műszereket, kávéfőzőgépet és házimérlegeket. Ez az a kínálat ? bár messze nem teljes ?, amit tőlünk a design terén pillanatnyilag ismer a világ. A Terminál előtti sétányon, a gördeszkázó tizenévesek között átlátszó műanyag gömbökben látható az a hat tárgy, melyek a dán Index Award legutóbbi pályázatán fődíjat nyertek. Leginkább pofonegyszerű ötletek, olcsó anyagokból, tökéletesen koncentrálva egy-egy problémára: filléres műláb a taposóaknák sérültjeinek, utcai lélegeztető pumpa, vírus ellen védő kupak a dobozos üdítőre vagy napenergiával fertőtlenítő víztartály. A két kiállítás pontosan fejezi ki, miről szól a design a XXI. században.
És hogy Budapesten miről szól ezen a héten? Látogatható tervezői stúdiókról ? tényleg mindent lehet, csak meg kell nyomni a kapucsengőt ?, finn, svéd, török, svájci bemutatókról, előadásokról és workshopokról, művészpiacról és gyerekprogramokról. Amiről sajnos nem szól, az a közösségi design, a profi tervezőkön túli tér- és tárgyalakítás. Ettől ez a valóban nagyszabású fesztivál az idén egy szakma látványos, világszínvonalú feltárulkozása lett, de szűkített keretek között.