Parmigianino-kiállítás a Szépművészeti Múzeumban

Képző


parmigianino_szepmuveszeti_diogenesz_d__fo20091201017.jpg
Diogenész

(MTI) - A március 15-ig látható tárlatot Schneider Márta, az oktatási és kulturális tárca szakállamtitkára és Baán László, az intézmény főigazgatója nyitotta meg.

 
Noha Parmigianino a maga korában népszerű alkotó volt, a XIX. században a manierizmus kedvezőtlen megítélése miatt neve feledésbe merült - mondta Schneider Márta. A szakállamtitkár kitért arra, hogy az itáliai művészt a huszadik században fedezték fel újra, és 2003-ban, születésének ötszázadik évfordulóján a világ számos nagyobb gyűjteménye tisztelgett kiállítással az életmű előtt. Mint elhangzott, a Szépművészeti Múzeum művészettörténészeinek "jó szemét" dicséri, hogy Parmigianino tizenhét rézkarcából az intézmény 16-ot őriz, és a múltban megvásárolták húsz rajzát is.
   
A szakállamtitkár megemlítette, hogy a kutatómunka eredményeképpen a kiállításra megjelent katalógus a világon a második publikáció a mesterről, és a kötet az első magyar nyelvű művészettörténeti munka a pármai alkotóról.
   
A tárlat kurátora, Kárpáti Zoltán elmondta: bár "csak" rajzok és metszetek láthatók a kiállításon, azokkal Parmigianino teljes életművét bemutatják. Mint fogalmazott, kevés múzeum képes arra, hogy kölcsönzés nélkül egy ekkora tárlatot rendezzen.
   
Bár a tárlat nem veheti fel a versenyt a szintén az intézményben látható Botticellitől Tizianóig című kiállítással - amelynek keretében két Parmigianino-festmény is Magyarországra érkezett -, a rajzok, rézkarcok néha frissebben és jobban megőrzik a művészet születését, mint a festmények, amelyeket gyakran átfestenek vagy az évszázadok alatt számos restauráláson kell átesniük - fejtette ki Kárpáti Zoltán. Felidézte az itáliai mester életművét, és kiemelte: Parmigianino nagy hatással volt az utókorra, elegáns és kifinomult stílusa sokáig a szépségideált testesítette meg.
   
Baán László főigazgató bemutatta a Szépművészeti Múzeum 103. születésnapi "ajándékát", a Dareiosz holttestének megtalálása című festményt, amelyet Antonio Zanchi, a velencei barokk egyik kiemelkedő mestere alkotott. Az értékes festményt a Walker and Williams Investment Group rakta letétbe a múzeumban. A svájci vállalat minden évben egy-egy művel gazdagítja a Szépművészetit, a Zanchi-festmény a hatodik műalkotás, amit letétbe helyeztek az intézményben. Baán László a Dareiosz holttestének megtalálását "rejtett értéknek" nevezte.
 

parmigianino_szepmuveszeti_madonna-della-rosa_d__fo20091201018.jpg
Madonna della Rosa
   
A kép restaurálása két napja fejeződött be. A mű a közelmúltban bukkant fel, holléte évtizedekig ismeretlen volt. Először 1898-ban tűnt fel gróf Karácsony Jenő magángyűjteményében, azonban 1937-ben, amikor a gyűjteményt árverésre bocsátották, nyoma veszett. A kép értékét növeli, hogy Zanchi életművének egyetlen más darabja sem ismert Magyarországon.