Reneszánsz négy tételben

Képző


matyas.jpg
Mátyás domborművű arcképe egy észak-olasz mester munkáján, 1490 körül

A négy kiállítóhely együtt rendkívül tág spektrumát adja annak a szellemi, tudományos és művészeti virágzásnak, ami a 2008-ban éppen 550 éve trónra kerülő Mátyás király körül Magyarországon megindult. Két hét alatt, március 14. és 28. között sorra nyitnak a kiállítások: először az OSZK a magyar reneszánsz és humanizmus kezdeteinek bemutatásával, a Csillag a holló árnyékában című tárlattal, amely Vitéz János figuráján keresztül tárja fel a hazai könyvkultúrát, a corvinák gyűjteményét, a kódexművészetet és az írott kultúra általános elterjedését Magyarországon.

 
A Budapesti Történeti Múzeum Mátyás reneszánsz udvarát hozza közel a látogatókhoz, a műpártolás, a hadászat, a portréművészet, a vallási élet és az udvari ünnepek bemutatásával. A kiállított tárgyakat az itthoni gyűjteményeken túl igazi ritkaságok egészítik ki, a Vatikánból, Nápolyból, Bécsből, Csehországból kölcsönzött dokumentumok és műtárgyak.
 
Március utolsó hetében nyílik az Iparművészeti Múzeumban a Beatrix hozománya című tárlat, amely a kor egy szűkebb szeletét vizsgálja: az 1470-es években új művészeti technikát, a királynővel Itáliából érkező majolika művészetet.
 

tal.jpg
Majolika tál Mátyás és Beatrix címerével, New York, Metropolitan Museum of Art

Végül a Nemzeti Galéria zárja a sort, Mátyás örökségét tekintve át a gótikától a barokkig, a XVI.-XVII. század magyarországi kultúráját. A négy kiállítás külön katalógusokkal, illetve egy közös tárlatvezetővel egészíti ki a nagy ívű bemutatót, amelytől azt remélik, hogy általa a hazai reneszánsz korszaka egészen új értelmezések felé fordul. Teljes kép állítása helyett a reneszánsz szellemiséget próbálják meg minél több oldalról megmutatni, újra felfedezni az Itália után elsőként nálunk meghonosodó új kultúrát, és újragondolni a Mátyás előtt és után következő, a műtörténet által eddig mostohán kezelt időszakokat: a Jagellók korát és a Mohács előtti időszakot. Ahogyan a Szépművészeti Múzeum 2006-os Zsigmond-kiállítása gyökeresen új képet rajzolt a Mátyás előtti időszakról, ez a mostani sorozat várhatóan a reneszánsz reneszánszát hozza.