(MTI) - A Rozsda Endre, festő-fotográfus című emlékkiáltás helyszínéül a Montmartre-on található legendás Bateau Lavoir szolgál, ahol 1979-től haláláig élt és alkotott a festőművész. A XIX-XX. század fordulója modern festészetének egyik legjelentősebb alkotóhelyét - dolgozott itt többek között Picasso, Matisse, Braque, Derain, Dufy, Marie Laurencin, Modigliani, Laurens, Utrillo, Lipchnitz, Metzinger - egy tűzvészt követően a hetvenes években újjáépítette a francia kulturális minisztérium, majd a felújított épületegyüttesben külföldi származású alkotóknak biztosított műtermet és lakást: Rozsda Endre mellett többek között a két évvel ezelőtt elhunyt Csernus Tibornak.
A mohácsi születésű Rozsda Endre egykori műterme ma is megtekinthető az épület első emeletén: a festő emlékét ápoló Baráti Kör irodája működik benne. A földszinti kiállítóhelyen a Baráti Kör és a Párizsi Magyar Intézet közös szervezésében megnyílt tárlaton Rozsda Endre hetvenes években készült festményei mellett 35 fekete-fehér fotója látható Kincses Károly válogatásában.
A fotómúzeológus elmondta: Rozsda egész életében fotózott, több ezer felvételt hagyott maga után, ami arról tanúskodik, hogy legalább akkora fotóművész volt, mint amekkora festő. A Párizsban most bemutatott képek harmada - amit a Magyar Fotógráfiai Múzeum kapott meg letétbe -, már korábban látható volt Magyarországon, de a többi felvétel még soha nem hagyta el a Bateau Lavoirt.
A fotográfiák egy része válogatás Rózsa másfél ezer önarcképéből, de kiállításra kerültek a szűkebb környezetéről, a műterméről, az ablakából és a külföldi utazásai során készült felvételek is. A tükörrel való játék hangsúlyos szerepet kap a képeken, ami Kincses Károly szerint arra utal, hogy Rozsdát semmi sem önmagában érdekelte: mindenben az volt neki fontos, amivel saját belső képét tudta megjeleníteni. Rozsda képei jól mutatják a kurátor szerint, hogy a fotográfia nem egyszerűen tükrözi a valóságot, hanem teremthet is valóságot. A kis finomságok; a dupla expozíciók, a többszöri nagyítás, a különböző fény-árnyék hatások miatt nagyon érdekesek Rózsa fényképei - tette hozzá Kincses Károly.
A Bateau Lavoirtól néhány lépésre található La Hune Brenner galériában egy második emlékkiállítás is megtekinthető: Intim Rozsda címmel a festő negyvenes években, az Európai Iskola időszakában készült rajzaiból és akvarelljeiből látható válogatás.
José Mangani, a Rozsda Endre Baráti Kör elnöke elmondta: ezek a Budapesten készült, de csak a művész halála után előkerült alkotások először láthatóak. Rozsda 1943-ban tért haza Magyarországra első, ötéves párizsi tartózkodásából, ahova 1956-ban végleg visszatért, és ahol a szürrealizmus nagy hatással volt rá. Az elsősorban emberi alakokat ábrázoló rajzait mindig éjszakánként készítette - hangsúlyozta Mangani.
Az emlékkiállítások szeptember 26-ig tekinthetők meg Párizsban, azt követően a Pécsi Kisgalériában nyílik tárlat Rozsda műveiből.